Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Smartcars ska sälja Galaxy SII

Publicerad: 22 December 2011, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:38

Smartcars med 4G-hotspots som vem som helst kan surfa på. Så ska Samsung sälja in 4G-tekniken till svenskarna.


Ämnen i artikeln:

Karl-Oskar TjernströmSamsung

Byggnationen av Sveriges första 4G-nät pågått under ett par år, men det är först nu som de första produkterna börjat levereras till marknaden. Det är bakgrunden till att Samsung nu går ut i en ny kampanj som ska sälja in både tekniken och flaggskeppet Galaxy S II till svenskarna.

– Vi är den första leverantören på marknaden som säljer smartphones som fungerar för 4G. Vi funderade på hur vi kunde illustrera både det och vad nyttan med en 4G-telefon är för gemene man. Så föddes idén, säger Samsungs marknadschef Karl-Oskar Tjernström till dagensmedia.se.

Lösningen blev 15 Smartcars som just nu kör runt i Stockholm. Varje Smartcar är utrustad med en hotspot med ett öppet Wifi-nätverk som vem som helst kan surfa på.

– Vi har tidigare gjort en del kampanjer med Smartcars vilket har väckt mycket uppmärksamhet. Framför allt i stadskärnan där målgruppen för de här telefonerna finns. Vi kände att det här var en bra lösning.

Karl-Oskar Tjernström berättar att det inte var helt lätt att få klart bilarna till kampanjen.

– För att kunna installera 4G-utrustningen i bilarna var vi tvungna att lösa en hel del tekniskt för att säkerställa att batterierna inte skulle ta slut i vinterkylan, men nu är de redo att rulla ut.

Förhoppningen är att kampanjen, som också kombineras med en printkampanj med samma maner, ska väcka uppmärksamhet och nyfikenhet för 4G-tekniken i allmänhet och Samsungs produkter i synnerhet.

– Vad jag vet är vi först i världen med mobila 4G-enheter vilket känns extra kul. Rent kommunikativt har vi utgått från samma manér som i lanseringskampanjen ”Äppelmos”, men försökt få till lite "warp speed"-känsla i maneret för att lyfta fram hastigheten.

Kampanjen är framtagen av Spinn Action Marketing och pågår i två månader framåt.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev