Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Smakresa till havs för Mariestads

Publicerad: 11 September 2015, 11:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Resan ska utmynna i två nya ölsorter.


”Den Stora Smakresan” är en programserie som utspelar sig ombord på Ostindiefararen Götheborg där det blir diskussioner om smaker och råvaror, möten med tångspecialister, whiskymakare och örtexperter samt en hel del ölbryggning i det medföljande mikrobryggeriet.

 Stjärnkocken Björn Frantzén är näst på tur efter en rad av kända svenska namn som delar med sig av sina liv i Mariestads reklamfilmer.

I programserien seglar bryggmästare Richard Bengtsson tillsammans med Björn Frantzén längs västkusten med Götheborg för att inspireras av havets smaker, men även till Kina.

Mikael Mossvall, produktchef på Mariestads, berättar för Dagens Media att idén föddes efter att man förra sommaren gjorde en liknande resa längs Göta kanal.

– Längs resrutten fick bryggmästaren prova på lokala smaker som han kunde inspireras av i utvecklingen av en ny öl. Göta Kanal är ju ett svenskt kulturarv och vi kände att vi ville fortsätta i den andan i år. Skeppet Götheborg är ju en del av vår historia då det påverkade det svenska samhället under 1700-talet, i och med att den tog hem lyxartiklar från Asien, som till exempel kryddor.

Mikael Mossvall berättar vidare att Ostindiefararen kändes spännande ur ett rent smakperspektiv och även om man i det här fallet har den svenska västkusten med dess rökiga havsmaker som huvudsakliga inspiration, kunde man inte hålla sig från att besöka Hongkong.

– Det var verkligen helt magiskt, intensiteten i smakerna där är helt annorlunda. Tanken är att resan ska landa i två nya öler, ett som har koppling till svensk västkust och en annan med inspiration av Hongkong.

"Den Stora Smakresan" kommer att kommer synas på Youtube och Facebook under hösten. De första avsnitten har premiär idag och kampanjperioden pågår till och med november.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.