Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Smaken sitter i hålen"-osten byter reklambyrå

Publicerad: 28 Mars 2012, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Jarlsberg, som står bakom det framgångsrika reklamkonceptet "Smaken sitter i hålen", avbryter samarbetet med reklambyrån Holy Diver.


Ämnen i artikeln:

Holy Diver

I samband med 17 maj lanseras, passande nog, en ny reklamkampanj för den välkända norska osten Jarlsberg.

Men bakom den nya kampanjen står inte Holy Diver, som för två år sedan tog fram det uppmärksammade och framgångsrika reklamkonceptet "Smaken sitter i hålen", utan nystartade reklambyrån OSG Stockholm.  

– Vi har utvecklat reklamkonceptet, tagit det ytterligare ett steg framåt. Och det gör vi med en ny reklambyrå som samarbetspartner, säger Magnus Ekstrand, vd för Wernersson Ost som marknadsför och säljer Jarlsberg på den svenska marknaden.

Det var för knappt två år sedan som "Smaken sitter i hålen"-kampanjen lanserades med hjälp av, i första hand, en reklamfilm.

En kvinnlig konstnär tog anstöt och anmälde kampanjen till konsumentombudsmannen, vilket dagensmedia.se var först att berätta om. Konstnären fann reklamen sexistisk och upplevde den som ”obehaglig”.

Kvällstidningarna var inte sena att haka på när det blev känt att kampanjen var KO-anmäld. Drygt 7 200 bloggare kom också att uppmärksamma händelsen och på Google registrerades 240 000 sökningar på ”smaken sitter i hålen”.

Reklamkampanjen, som hade tagits emot synnerligen väl hos konsumenterna, kom som en följd av KO-anmälan att uppmärksammas av än fler samtidigt som dess budskap förstärktes.

– Anmälan var positiv för Jarlsberg. Det visade sig att människor hade uppfattat reklamens budskap på det sätt som vi avsåg. En undersökning på en av de svenska kvällstidningarnas sajter visade att en stor majoritet, runt 90 procent av 40 000 som röstade, inte alls associerade reklamen till sex, konstaterar Silje Lindborg. Hon är marknadsansvarig hos det norska företaget Tine som producerar Jarlsberg och sedan några år tillbaka också äger Wernersson Ost.

Resultatet av kampanjen sommaren och hösten 2010 överträffade alla förväntningar Under kampanjens första vecka såldes lika mycket ost från Jarlsbergs hjul som under hela 2009. Sammantaget ökade försäljningen av hjulosten, som var det primära syftet med kampanjen, med 1 700 procent från 2009 till 2010. Dessutom har försäljningen av Jarlsberg totalt mer än fördubblats i Sverige. Förutom en kraftig ökning av försäljningen uppnåddes ett annat mål, nämligen att nå ut till en yngre målgrupp.

– För några år sedan var en typisk köpare av Jarlsberg en kvinna i övre medelåldern. Henne har vi kvar men tack vare att vi nått en helt ny kategori av konsumenter så ligger genomsnittsålder i dag 15 år lägre än vad den gjorde tidigare. Framgångarna kan vi tacka reklamen för, säger en nöjd Magnus Ekstrand, som kan glädjas åt att försäljningen av Jarlsberg ökat än mer under 2011 och början av det här året.

Ändå har han valt att säga upp samarbetet med Holy Diver.

– Vi vill utveckla konceptet med Smaken sitter i hålen, som jag för övrigt har varumärkesskyddat. Utifrån hålen kommer vi att göra resor, både inåt och utåt. Vi kommer att visa på olika sätt att använda osten, i matlagningen och som pålägg. Vi kommer också att förstärka marknadsföringen i butikerna, säger Magnus Ekstrand.

Valet av OSG Stockholm, en byrå som etablerades i september och har en handfull medarbetare, beror till stor del på att Ekstrand tidigare jobbat med byråns vd John Björkman. Björkman, som har ett förflutet hos bland annat Grey, där han jobbade med Ekstrand som då var verksam hos Lithell, är en av två svenska delägare i OSG Stockholm. Delägare är också OSG-koncernen i Finland med byråer i Åbo, där företaget startade för 20 år sedan, och Helsingfors. Totalt har OSG ett 50 anställda.

Plannern Peter Granström, som också tidigare har jobbat med Ekstrand och var den ytterst ansvarige för att reklamuppdraget hamnade hos Holy Diver, kommer även i framtiden att jobba med Jarlsberg men nu från OSG Stockholms lokaler vid Norra Bantorget.

ÅKE LINDBERG     

akeyoungrascal@gmail.com

Ämnen i artikeln:

Holy Diver

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.