Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SLU:s maskin avslöjar yrket du borde ha

Publicerad: 16 November 2010, 04:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

En ny viralkampanj från SLU ska locka lantbruksintresserade studenter.


På Sveriges lantbruksuniversitets kampanjsajt ”När du blir stor” kan användarna testa ”Maskinen” – en funktion som utifrån användarnas Facebook-profiler avgör vad de eventuellt kan sysselsätta sig med i framtiden.

Syftet med kampanjen är att öka kännedomen om universitetet och marknadsföra deras utbildningar.

– Facebook är en bra kanal att utnyttja för att nå vår huvudsakliga målgrupp, då en stor del av den finns där, säger Jonathan Sohl, kommunikatör på SLU.

Kampanjen smygstartades redan under utbildningsmässan i Göteborg, men kommer att lanseras officiellt senare under veckan.

– Vi ska även koppla samman sajten med en kampanjwebb, där vi presenterar SLU:s utbildningar, och ge exempel på vad man kan göra efter examen, säger Jonathan Sohl.

Med närmare 50 000 träffar, och över 1 000 personer som ”gillat” den på Facebook, anser Jonathan Sohl att kampanjen hittills varit lyckad.

”Med stor sannolikhet” kommer kampanjen att marknadsföras genom bannerannonsering, men främst genom universitetets egna nätverk.

– Då det är en viralkampanj så ska den ju driva sig själv. Bland annat kommer våra egna studenter, som känner en hel del personer i målgruppen, att bli en möjlig marknadsföringskanal, säger Jonathan Sohl.

Bland yrkena som sajten föreslår återfinns exempelvis getforskare, köttforskare och djurskötare. Men vissa personer kan även få, i sammanhanget, udda yrken som bartender.

– Vi pekar inte bara på våra egna utbildningar. Är man exempelvis intresserad av att blanda drinkar på Stureplan, då är vi kanske inte förstahandsvalet, säger Tina Zethraeus, informationschef på SLU.

Idén har tagits fram av Jonathan Sohl, tillsammans med kollegan och tillika kommunikatören Marie Halling, samt byrån Stendahls i Göteborg.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.