Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Slickande på godisklubba helt okej enligt RO

Publicerad: 4 December 2013, 13:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:54

En annons där en ung kvinna slickar på en stor godisklubba är varken stötande eller könsdiskriminerande enligt Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Butiken SweetLoveSugar i Malmö gjorde reklam för sin konfektyr genom tre bilder upphängda i butiken. På en av bilderna figurerar en ung kvinna som håller en stor klubba framför sig som hon sträcker ut tungan mot. Med den andra handen leker hon med håret.

De andra annonserna består av närbilder på läppar med socker på och godisbitar mellan tänderna.

Det fick en privatperson att reagera och anmäla reklamen.

Framför allt är anmälaren kritisk till de "sensuellt öppnade munnarna" i butikens reklam.

Anmälaren tycker också att kvinnan som slickar på en klubba framställs som naiv med sitt lekfulla hår och pastellfärger.

Anmälaren menar vidare att butiken sänder fel signaler med reklamen och då framför allt till barn genom att kvinnan sexualiseras och objektifieras.

" Även om kvinnan inte framställts som in­fantil, sker en objektifiering av kvinnan och hon framställs som ett sexobjekt", skriver anmälaren.

Men Reklamombudsmannens opinionsnämnd håller inte med anmälaren och friar istället reklamen.

" Opinionsnämnden konstaterar bilderna har visats i en affär som i stor utsträckning marknadsför godis. Nämnden anser därför att marknadsföringen måste anses vara riktad mot bland annat barn och ung­domar och särskild aktsamhet ska därför iakttas. Nämnden finner dock finner att kvinnan på bilden är relativt påklädd och att hon varken genom klädsel, pose och miljö framställs som ett rent sexobjekt. Nämnden finner inte heller att bilderna på munnarna fram­ställer kvinnorna som rena sexobjekt. Bilderna är därför inte könsdiskriminerande", skriver RON.

Malin Ljungberg


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.