Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Skruf: "Klaga mer på oss"

Publicerad: 28 Januari 2015, 13:16
Uppdaterad: 13 Mars 2017, 08:21

Snustillverkaren Skruf lanserar kampanjen ”Klaga mera” som bygger på missnöjesstatistik.


Skruf letar alltså missnöje i sin nya kampanj "Klaga mera". Det började med att företaget ville ta reda på vad folk framförde för klagomål kring snus på sociala medier. Syftet var att kunna förbättra sin egen produkt.

Men klagomål om snus var svåra att hitta. I stället blev det tydligt hur mycket det klagas på annat, till exempel via Twitter. Det har Skruf tagit vara på med sajten Klagokvitter.se där snustillverkaren samlar svenskarnas olika klagomål.

Med kampanjsajten Snuskvalitet.se vill Skruf samtidigt göra det enklare för konsumenterna att gnälla av sig när det gäller snus. Syftet är att få in synpunkter som kan förbättra den egna produkten.

– "Klaga mera"-kampanjen baseras på att ösa ur den digitala flod av åsikter som svenska folkets tyckande genererar, säger Jonas Ydén, marknadschef på Skruf Snus till Dagens Media.

Just nu går det att läsa vad svenskarna klagade på under jul på Klagokvitter.se. Totalt har 6 593 tweets innehållande något av orden irriterad, irritera, irriterat, klaga, klagar analyserats. Dessa har delats in i kvalitativa kategorier som beskriver på vad man klagat eller irriterat sig på.

– Vi ville använda det svenska klagandet på allt mellan himmel och jord på nätet för att uppmärksamma snusarna på vår lyhördhet inför deras åsikter om våra produkter, säger Jonas Ydén och forsätter:

– Det har fungerat väldigt väl och på Snuskvalitet.se får vi in mängder av tankar som vi tar till vara på. Mottagandet har varit långt över förväntan, säger han.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.