Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Skruf anmäler Swedish Match

Publicerad: 1 Augusti 2012, 05:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Snustillverkaren Skruf har anmält Swedish Match till Konkurrensverket då det marknadsledande företaget vill införa enhetliga etiketter i sina snuskylar.


Enligt Skruf har det marknadsledande företaget Swedish Match meddelat att de tänker ersätta de befintliga skyltarna i sina snuskylar med egna enhetliga sådana.

Då svensk lag är väldigt restriktiv vad gäller marknadsföring av snus menar Skruf att skyltarna i snuskylarna de enda platserna där företagen kan nå ut till konsumenterna.

Skruf skriver också i sin anmälan att en mer enhetlig skyltning skulle leda till att de delar som särskiljer de olika snussorterna, det vill säga prissättning, synlighet och branding, skulle bli mer undanskymda.

Skruf säger vidare att då de flesta snuskylar ägs av Swedish Match och företaget har en så stor dominans på marknaden så skulle en enhetlig skyltning i snuskylarna kunna leda till en minskad konkurrens och att Swedish Match får en än större dominans på marknaden.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.