Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sköterskor vill användas fullt ut

Publicerad: 24 November 2010, 08:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Vårdförbundet vill i kampanjen ”Fullt ut” påverka makthavarna att låta sjuksköterskorna använda hela sin kompetens.


Vårdförbundet drar den här veckan igång en kampanj som riktar sig både till beslutsfattare och allmänheten som ska lyfta sjuksköterskornas situation.

– Idag finns många sjuksköterskor som har specialistkompetens som de inte tillåts använda fullt ut. Inom det förebyggande hälsoarbetet till exempel skulle sjuksköterskorna kunna ta ett betydligt större ansvar än idag, och också få betalt därefter, säger Cecilia Sandahl, pressansvarig på Vårdförbundet.

En annan av Vårdförbundets punkter är att förändra förutsättningen för utbildning av specialistsköterskor.

– I dag har 48 procent av sjuksköterskorna specialistkompetens, när vi egentligen behöver 70 procent. Det tar i snitt 19 år för en sjuksköterska att arbeta in kostnaden av sin specialistutbildning, vilket gör att många avstår.

Istället vill vårdförbundet ha samma systems om används för läkarkåren, där sjuksköterskor under sin specialistutbildning jobbar inom sitt specialistgebit och samtidigt får betalt.

Temat i kampanjen är ”Fullt ut” och det förtydligas med att lyfta fram saker som inte används fullt ut. Vårdförbundet har frågat allmänheten vilka saker de inte tycker används fullt ut och cykeln hamnade högst på listan. Därför placerar Vårdförbundet ut 300 cyklar på stan, försedda med ett plakat varpå det står ”Används ej” och lite kort information om sjuksköterskornas situation.

Till beslutsfattare ska också godispåsar skickas ut som bara innehåller några få chokladpraliner. Samtidigt kommer Vårdförbundet att spärra av ytor i entréer på vårdcentraler och sjukhus. Samma budskap sak visas här som på cyklarna.

Till kampanjen hör också kampanjsajten fulltut.se där kampanjbudskapet fördjupas och där beslutsfattare och allmänhet berättar vad de tycker inte används fullt ut.

Kampanjen är gjord av Familjen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.