Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Skolan i fokus i Miljöpartiets nya kampanj

Publicerad: 14 Oktober 2013, 08:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Reklambyrån Locomotiv gör Miljöpartiets nya reklamkampanj som fokuserar på skolan.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietLocomotiv

Under parollen “Låt eleverna få tillbaka sina lärare” kickar Miljöpartiet igång sin nya valreklam, samtidigt som de avslutar sin samtalskampanj som inleddes för två år sedan.

Redan efter förra valet slog Miljöpartiet fast att de skulle ta upp fler samtalsämnen i sina kampanjer och prata med 250 000 peroner. I tidigare kampanjer har klimat, migration och jobb tagits upp och nu är det alltså dags för skolan.

– Det är en av de frågor där Alliansen har misslyckats allra mest. De har haft en hög reformiver men det man har gjort har inte fungerat. Där ser vi att det behövs ett parti som har andra idéer för skolan, en tydlig motpart under valåret, säger Anders Wallner, partisekreterare för Miljöpartiet till Dagens Media.

Kampanjen blir en överlappning mellan samtalskampanjen och valkampanjen.

– Det är alltid en utmaning att få ner ett sådant stort ämne till ett huvudbudskap. Det handlar om att Miljöpartiet vill ha mer tid mellan lärare och elever. Jag har själv barn i skolåldern och det är svårt att fatta vad problemet är, det finns säkert tusen anledningar, men det går en skiljelinje som har att göra med kontrollbehovet från Alliansen, vilket har resulterar i den här administrationsbördan, säger Lars Lengquist, art director och creative director på Locomotiv, som gjort kampanjen.

– Vi valde att försöka gestalta hur pappershögarna kan stå i vägen mellan lärare och elev, det är i grund och botten problemet, även om det är en förenkling av problemet som är komplext och stort, säger han.

Kampanjen kommer att synas som animation på digitala ytor på över 20 tågstationer i Sverige samt i tidningen Kupé.

Arbetsgrupp, Locomotiv:

Lars Lengquist, art director

Frida Omsén, copywriter

Jessica Dage, originalare

Jens Soneryd, projektledare

Line Eriksson, produktionsledare

Bild av Peter Alendahl och Bildinstitutet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

MiljöpartietLocomotiv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.