Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Skola korar Sveriges smartaste 15-åring

Publicerad: 11 Januari 2011, 05:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Mikael Elias Teoretiska Gymnasium ska locka elever med tävlingen ”Sveriges smartaste 15-åring”.


Ämnen i artikeln:

Abby Norm

I dag kör Mikael Elias Teoretiska Gymnasium igång tävlingen som ska kora den smartaste 15-åringen i Sverige. Tanken med tävlingen är att sprida kännedom om skolan samt att visa på att även kunskap kan vara roligt och "fint".

– Man har ju tävlingar i höjdhopp, väldigt mycket fokus på idrott och prestation på annat sätt. Vi ville göra någonting annorlunda, kopplat till kunskap, och visa att skolan står för att kunskap ska vara lustfyllt, att det inte bara är nördigt att veta saker, säger Eva Appelgren, informationsansvarig på Mikael Elias Teoretiska Gymnasium, som har totalt 11 skolor ute i landet.

Hon berättar vidare att skolan, och kampanjen, riktar sig till "studiemotiverade elever", som redan vet vad de vill göra med sina liv.

– Vi vill att niondeklassare ska känna till vad gymnasiet står för och vad det är för typ av skola. Men vi är inte ute efter att hela Sverige ska söka till oss, utan i stället att de studiemotiverade eleverna vet att vi är ett alternativ.

Tävlingen marknadsförs genom bannerannonsering, Facebook samt utomhusaffischer.

– Det kommer att finnas 1 utetavla i varje stad. I Stockholm gör vi reklam i tunnelbanan. Men i övrigt har vi, på grund av liten budget, inte köpt reklamplatser, utan vi hoppas kunna få spridning för att vi är lite udda, säger Eva Appelgren.

Tävlingen består av fyra delar. I den första deltävlingen får de tävlande svara på tre kvalfrågor. Svarar de rätt får de en kod som de kan använda för att logga in på kampanjsajten. Där får de svara på ytterligare sju frågor som avgör ifall de går vidare till delfinalen.

– Då kommer vi under april att kalla in de 15 bästa resultaten i exempelvis Eskilstuna. De får då göra en sista kvalfråga för att gå vidare till finalen, säger Eva Appelgren.

Förutom en hoodie och en resa till Stockholm vinner man även äran att vara den smartaste 15-åringen på sin ort, eller den närmast en av de 11 skolor ute i landet.

Därefter får de 11 som gått vidare göra upp om titeln "Sveriges smartaste 15-åring".

Skolans reklambyrå är Abby Norm.

Ardalan Samimi


Ämnen i artikeln:

Abby Norm

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev