Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Skickar svensk till rymden

Publicerad: 10 Januari 2013, 13:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:59

I samband med lanseringen av den nya doften Apollo startar Axe en världsomspännande tävling med en rymdresa som högsta vinst.


Ämnen i artikeln:

Kelly and PlingAxe

Sedan november är det Kelly and Pling som sköter pr och digital marknadsföring för Axe i Sverige, Danmark och Finland. Det är det största uppdraget som den svenska kommunikationsbyrån har haft, och det är också Axe:s största produktlansering på 30 år.

– Det är stort. Jag får inte säga i detalj, men det rör sig om ett sjusiffrigt belopp, säger Erik Höglund, vd på Kelly and Pling, till dagensmedia.se.

Kelly and Pling blev inbjudna till en pitch som de gick vinnande ur.

– Vi har jobbat med målgruppen tidigare och jag tror att Axe uppskattade vårt sätt att jobba med andra kunder som Jack Daniel's och Betsson. Det här är ett modernt pr-uppdrag och det är ingen liten kampanj direkt.

Lanseringskampanjen för nya Axe Apollo har varit hemlig fram till i dag. Det är nu möjligt att anmäla sig till tävlingen som pågår under våren och där till sist tolv svenskar möts i en nationell delfinal. Tävlingen fortsätter sedan i Florida där en svensk, en dansk och en finsk person är garanterad plats för att tävla om att bli en av de totalt 22 på rymdresan.

– Det är viktigt att Sverige skickar en bra kandidat, vi kan inte skicka vem som helst. Man måste vara i god kondition för att klara av det här och väl i Florida kommer man också att genomgå olika tester.

Den globala uttagningen sker i december och därefter, under 2014, blir rymdresan av. Axe har redan köpt de 22 biljetterna.

Kampanjen sträcker sig över året, men Erik Höglund hoppas på ett samarbetet blir längre än så.

– Vi hoppas givetvis att samarbetet kommer att pågå i 100 år. Det är roligt att vi har kommit in i och får jobba med ett så stort varumärke i tre länder. Det är verkligen jätteroligt.

Sofia Hvenström


Ämnen i artikeln:

Kelly and PlingAxe

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.