Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Skattjakt ska hajpa nya storfilmen

Publicerad: 24 Januari 2011, 13:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

I Danny Boyles kommande storfilm "127 timmar" fastnar äventyraren Aron Ralston i en bergsklyfta. Nu marknadsförs filmen med en kampanj som går ut på att hitta skatter med hjälp av en GPS.


Den 5 februari klockan 12:00 släpps koordinaterna varpå tävlingsdeltagarna kan använda sin mobil eller en GPS för att hitta "skatterna", 20 miniatyrer av filmens huvudrollsinnehavare James Franco som finns utspridda i landet.

För att vinna två biobiljetter samt få chansen att delta i tävlingens final gäller det att hitta en av miniatyrerna, fotografera den och sedan skicka in bilden till filmbolaget.

Bakom kampanjen står pr-byrån Domingo PR.

– De presenterade idén för oss och den passade väldigt bra med temat bakom filmen, det var det som gjorde att vi fastnade för den. Det är första gången vi testar på geocaching men vi har stora förhoppningar på kampanjen, säger Mattias Lundin, marknadschef på Twentieth Century Fox.

Kommer det fler liknande kampanjer från Twentieth Century Fox?

– Varje film har sina egna specialiteter så det beror helt och hållet på. Men passar det är jag inte främmande för att göra något liknande, säger Mattias Lundin som dock inte vill kommentera vad kampanjen har kostat.

Du har inte funderat på att själv delta i skattjakten?

– Nej, jag är nog inte den äventyrliga personen av mig. Men jag kan absolut se att det kan vara ett spännande inslag i vardagen.

"127 timmar" har premiär i Sverige den 11 februari.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.