Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Skanska i stor varumärkeskampanj

Publicerad: 12 April 2012, 11:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

Skanska går ut i en av sina största varumärkeskampanjer någonsin. Kampanjen är Forsman & Bodenfors första för byggjätten.


Ämnen i artikeln:

SkanskaOMDForsman Bodenfors

Skanska avbröt sitt samarbete med Lowe Brindfors i slutet av 2010, och började diskutera med en annan byrå.

Det var Forsman & Bodenfors som fick uppdraget, och nu är det premiär för byråns första kampanj för byggjätten. En bred varumärkeskampanj startar i morgon med print och tv som huvudkanaler.

– Vi har utgått från Skanskas befintliga varumärkesplattform men har reviderat den för att hitta ett nytt och mer modernt manér, som passar för en bredare publik, säger Greger Andersson, kundansvarig på Forsman & Bodenfors.

Startskottet för kampanjen är i morgon, i samband med att Skanska fyller 125 år. Det är en av bolagets största varumärkessatsningar någonsin. Syftet är att öka kunskapen om verksamheten, hitta potentiella kunder och medarbetare och stärka stoltheten internt.

Kampanjen lyfter fram några av Skanskas prestigeprojekt, som Öresundsbron och tunnelbanebygget i New York.

– Vi har valt ett storytelling-manér med mycket text och bild, för att kunna berätta historierna bakom projekten, säger Greger Andersson.

Forsman & Bodenfors har gjort två 40 sekunder långa reklamfilmer, printannonser och en sex minuter lång corporate–film som ska användas främst i b2b-sammanhang. Reklamfilmerna kommer visas i TV4:s kanaler och Discovery och printkampanjen går i främst storstadspress och Dagens Industri.

Filmerna är producerade av Adamsky och OMD är mediebyrå.

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors

Copywriter Jonas Enghage, AD Kim Cramer, Projektledare Maria Hallenborg och Kundansvarig Greger Andersson. Produktionsledare Marie Sandberg och Formgivare Hanna Efraimsson, Byråproducent för film är Alexander Blidner. Produktionsbolag:  Adamsky, Johan Söderberg (Reklamfilm). Edithouse, Niklas Bergman (Corporate-film). 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SkanskaOMDForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev