Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Skånska Dagbladet sågar betalväggar

Publicerad: 26 Februari 2015, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

I en ny kampanj går Skånska Dagbladet till attack mot betalväggar. Samtidigt talar annonschefen Robert Persson om vikten av att värna den lokala journalistiken.


Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

Robert Persson började som annonschef på Skånska Dagbladet i februari förra året. Innan dess har har han bland annat arbetat på Bonnier Radio och radiokanalen Retro FM.

Det var han som kläckte idén till Skånska Dagbladets nya reklamfilm där tidningen sågar betalväggar.

– Jag kom in från en bakgrund där man inte riktigt har tidningarnas historik med sig utan ser på dem med helt nya ögon. I min värld är det mycket bättre utan betalväggar. Vi vill skapa tillgänglighet för läsare och annonsörer och bygga räckvidd, säger Robert Persson till Dagens Media och fortsätter:

– Nu är vi ganska försiktiga med våra digitala satsningar men vi vill inte låsa in något, det är en grundläggande uppfattning vi har.

Robert Persson anser att lokaltidningar har ett mycket bra utgångsläge just nu.

– Tittar man på vad som händer i medievärlden generellt så drar sig alla stora medier ur lokalbevakningen. Det är bara vi lokala tidningar som finns kvar. Det är lätt att trampa på bra journalistik men vi måste värna om att den kommer ut till allmänheten.

Är det någon särskilt konkurrent ni syftar på i reklamfilmen?

– Nej, men i princip samtliga tidningar i vårt geografiska område har satt upp någon typ av betalvägg, som exempelvis Ystads Allehanda. De har haft en ganska tuff utveckling om man tittar på unika besökare och sidvisningar. Vi har såklart tittat på vad som händer på marknaden och det har stöttat oss i det här beslutet.

Skånska Dagbladets reklamfilm har producerats av Malmöbyrån Bästa Kompisar.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.