Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Skånemejeriers mjölkreklam fälls av RON

Publicerad: 22 December 2015, 11:20
Uppdaterad: 22 December 2015, 11:25

Tar tillbaka påståenden om att man behöver ”en halv liter mjölk om dagen”.


Lobbyorganisationen Svensk Mjölk surnade till rejält när uppstickaren Oatly klankade ned på komjölk i sin marknadsföring för havremjölk tidigare i år. Tvisten gick till Marknadsdomstolen som i november gav Svensk Mjölk rätt. Resultatet: Oatly får inte längre påstå att mjölk skulle vara dåligt för människor.

Nu har ett annat påstående om mjölk prövats, den här gången av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON.

Efter att flera personer anmält Skånemejeriers mjölkreklam som slår fast att ”du behöver en halv liter mjölk om dagen” och att komjölk är ”människans ursprungliga mjölk” fälls Skånemejerier på två av tre anmälningspunkter, skriver Kvällsposten.

Påståendena är vilseledande, anser RON, bland annat eftersom Livsmedelsverket inte har utfärdat någon rekommendation om komjölk och eftersom det "i sitt sammanhang uppfattas som ett påstående om att människans ursprungliga dryck är mjölk från kor.”

Reklamen, som har producerats inhouse, består av text som har visats på Skåmejeriers sajt.

Skånemejerier viker sig nu för nämndens beslut och kommer att ta bort reklambudskapen.

– Vi accepterar det beslutet och rättar oss efter det, så vi tar bort de påståendena, säger Anna Jonsson, företagets jurist, till Kvällsposten.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.