Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Skånemejeriers kampanj ska avgöra mjölkkriget

Publicerad: 11 Mars 2016, 10:06
Uppdaterad: 11 Mars 2016, 10:24

Bild 1/2  I kampanjen lanserar man sidan kohälsa.se med information om djuromsorg. Foto: Printscreen.

Skånemejerier lanserar en ny kampanj. Med devisen ”Mår korna bra, blir också mjölken bra” vill man nu avgöra mjölkkriget.


Ämnen i artikeln:

Skånemejerier

God djuromsorg är det konsumenterna efterfrågar allra mest inom hållbarhet i mejeribranschen. Till och med mer än ekologiska produkter. Det visar iallafall en undersökning som Skånemejerier har gjort bland svenska folket.

Med anledning av detta lanserar Skånemejerier nu en ny kampanj som är en storsatsning på att kommunicera arbetet med djuromsorg. ”Mår korna bra, blir också mjölken bra” är devisen för kampanjen som kommer att synas i både butiker och på mjölkförpackningarna liksom på utomhustavlor.

– Tanken är att lyfta det som våra mjölkbönder gör ute på gårdarna. Vi vill visa konsumenten att vi levererar en djuromsorg i världsklass. Det är något som de efterfrågar mer och mer, säger Caroline Olsson, marknadsdirektör på Skånemejerier i ett pressmeddelande.

Skånemejerier har även lanserat sajten kohälsa.se. Där kan konsumenterna läsa om svensk djurskyddslagstiftning och arbetet med djuromsorg ute på gårdarna.

Under hösten och vintern har ett krig blossat upp mellan Oatly och Svensk mjölk där Oatly förbjöds av Marknadsdomstolen att använda sina uttryck att "mjölk inte passar för människor".

Även Skånemejerier har blivit fällda för mjökreklam. Skånemejerier fälldes av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON) för sin reklam ”du behöver en halv liter mjölk om dagen” och att komjölk är ”människans ursprungliga mjölk”.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Skånemejerier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.