Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ska visualisera dålig luft

Publicerad: 14 November 2016, 08:04
Uppdaterad: 14 November 2016, 08:17

Med hjälp av visuella partiklar vill Blueair lyfta frågan om luftföroreningar och dess hälsorisker.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Med hjälp av den digitala tjänsten "Air View" vill det svenska företaget Blueair visualisera "dålig luft" på olika platser runt om i Sverige.

Företaget menar att det finns en stor okunskap när det gäller luftföroreningar och i Sverige och Norden är dålig luft inte synlig som i andra länder.

För att visualisera luftföroreningar har Blueair tagit hjälp av digital teknik för att hämta information från mätstationer i Sverige och runt om i världen för att synliggöra problemet.

Genom " Air View", som baseras på Google Street View, kan man skriva in sin adress och ta reda på hur luftföroreningarna ser ut där man bor.

Pollen, slitagepartiklar, ozon, kolväten, svaveloxid och mycket mer flyger omkring i luften i en interaktiv upplevelse i 360 grader. Genom att klicka på föroreningstypen kan man få mer information om de hälsorisker som föroreningarna kan medföra.

Föroreningar kan exempelvis leda till sjukdomar som astma, lungcancer och stroke, enligt Blueair.

– De flesta är inte medvetna om att vi varje dag andas in stora mängder skadliga partiklar, även i de nordiska länderna. I storstäderna samt längs med högtrafikerade leder kan det exempelvis finnas höga halter av svaveldioxid som på längre sikt kan påverka andningssystemet negativt. Vi vill uppmärksamma fler på vad vi och våra barn varje dag faktiskt andas in, vilket vi hoppas kan bidra till att fler tar initiativ för en renare luft, säger Annika Waller, Global Chief Marketing Officer på Blueair, i ett pressmeddelande. 

Bakom tjänsten ligger byråerna Burson-Marsteller och Rodolfo.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.