Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ska sätta Norrköping på kartan

Publicerad: 30 Oktober 2013, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Fyra fastighetsägare i Norrköping marknadsför sig gemensamt med reklamkonceptet ”Ner på stan!”.


De senaste åren har allt fler köpcentrum dykt upp utanför stadskärnorna. Det får nu fyra fastighetsägare i Norrköping; Lundbergs, Ståhl, Magnentus och Diligentia, att gå samman för att marknadsföra innerstadens butiker och utbud.

– Man läser ju nästan varje dag om butiksdöden i innerstäderna, så det finns ett behov av att visa på bredden i innerstan och hur lätt det är att ta sig runt, säger Ida Lilja, grundare av designbyrån Idadesign, som tillsammans med varumärkesbyrån Identx tagit fram konceptet.

Det var efter en pitch mellan fyra byråer som de vann uppdraget. Via annonser, sociala medier och aktiviteter på stan kommuniceras nu budskapet ”Ner på stan!”.

– Själva begreppet är det varumärke som ska spegla stan och fungera på ett enkelt och naturligt sätt. Det är ett uttryck som redan idag används, ska vi gå ner på stan och fika? Vi tror på att ha en enkel och tydlig kommunikation och vi jobbar mycket med korta, direkta budskap där "Ner på stan!" alltid är svaret.

Manéret bygger på grafiskt enkla kartor där inspirationen hämtats från konstkartor över städer som New York och Paris.

– Vi vill att uttrycket ska andas storstad.

Tanken är att fastighetsägarna ska använda konceptet löpande. I helgen delades exempelvis ”Ner på stan!”-muggar ut i stadskärnan som Norrköpingsborna kunde fylla med gratis kaffe på cirka 40 kaféer och restauranger.

Nästa aktivitet blir en julklappskväll.

– Vi kommer att ta fram kampanjer löpande. Dessutom ska fastighetsägarna använda sig av en stämpel som visar att de är en del av ”Ner på stan!”.

Arbetsgrupp

Idadesign

Ida Lilja, idé, koncept och grafisk design

Lina Karlsson, idé, koncept och grafisk design

Identx Kommunikation

Karin Ljungmark Malmström, strategi

Anna Albinsson, strategi, idé och koncept

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.