Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SJ i jättekampanj

Publicerad: 17 Februari 2011, 10:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

SJ bemöter kritiken med sin största reklamkampanj på tre år. Till sin hjälp tar de Felix Herngren.


Ämnen i artikeln:

SJ

Det senaste året har SJ mötts av mycket kritik. Trots det har tågbolaget inte gjort någon större reklamsatsning sedan 2008.

Nu väljer SJ att bryta den mediala tystnaden genom att gå ut med en ny kampanj, där de berättar om vilka åtgärder som de genomfört under de gågna året.

I kampanjen ingår tre reklamfilmer, producerade av Felix Herngren, samt printannonser. I filmerna ser man tre olika SJ-medarbetare, motvilliga att svara på frågan vad de arbetar med.

– Reklamfilmerna är känslomässiga. Vi vill genom humor skapa ett intresse hos tittarna att vilja läsare vidare i de mer rationella, faktabaserade annonserna, där vi berättar om vilka åtgärder vi genomfört för att bli bättre, säger Maria Höglund, chef för marknadskommunikation på SJ.

Varför gör ni det här först nu?

– Vi har känt att det är nu när vi har genomfört en del saker som vi kan gå ut och berätta. Vi ber inte om ursäkt, eller kommer med några bortförklaringar, utan vi berättar med våra egna ord om vad vi gjort och gör för att bli bättre.

Filmerna börjar gå imorgon som bioreklam. På måndag rullar kampanjen även i print, samt i de stora tv-kanalerna TV3, TV6, TV4 och Kanal 5.

Reklambyrån King har tagit fram hela kommunikationskonceptet.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

SJ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.