SJ gör VR-kampanj för nya X2000

Premiärturen för nya X2000 sker under det tredje kvartalet 2018. Men redan nu kan resenärerna få ett smakprov av det nya tåget.

– Vi vill använda nya, spännande lösningar när vi utvecklar nya tjänster och produkter, säger Anna Fahlkrans, affärsutvecklare på SJ i en kommentar.

– Utvecklingen av nya X 2000 är en miljardsatsning och det är viktigt att kunder och personal på ett tidigt stadium kan ge synpunkter på det vi utvecklar. Med hjälp av VR-upplevelser kan vi visa hur tåget kommer att se ut redan nu, fortsätter hon.

Under år 2020 ska samtliga X2000 ha fått ny inredning, nya stolar, ny bistro, nya digitala skärmar och nya tekniska system.

VR-lösningen som ger en vink om slutprodukten har tagits fram av Rayvr och SJ:s innovationscenter SJ Labs.

– VR ger helt nya möjligheter att visualisera och skapa upplevelser som adderar tydligt värde, säger Cecilia Beck-Friis, vd på Rayvr i en kommentar och fortsätter:

– SJ är offensiva med att testa och innovera. Vårt samarbete visar vilken enorm nytta VR tillför, inte minst som besluts- och förankringsverktyg.

Publicerad 2017-01-30 14.18Uppdaterad 2017-02-06 14.10

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: