Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Sexismkritik mot Elgigantens nya reklamkoncept

Elgiganten investerar 20 miljoner i nytt reklamkoncept – som kritiseras för att vara sexistiskt.


Publicerad 2014-09-29 05:37
Uppdaterad 2015-12-06 12:27

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:

Det nya konceptet lanseras i hela Norden och visar vad som händer i varuhusen efter stängning. I reklamfilmen får tittarna möta flera nya karaktärer, gestaltade av välkända produkter.

Huvudpersonen är kortläsaren Cardie – "en hårt arbetande kille".

– Budskapen är desamma, vi kommer att fortsätta berätta om låga priser, bra produkter och erbjudanden men på ett mycket mer charmerande sätt än tidigare. Vi har skrikit högt i många år och med det nya reklamkonceptet önskar vi närma oss kunderna med mer värme och charm genom våra animerade huvudrollsinnehavare. Jag hoppas att kunderna gillar det, säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, i ett pressmeddelande.

På företagets Facebooksida får kedjan kritik för att spela på och förstärka stereotypa könsroller i den nya reklamfilmen.

"Det är för det första en manlig majoritet, och de två kvinnliga produkterna hade som enda egenskaper är att den ena är dum, bloggerska och rosa och den andra är där i egenskap av någons flickvän. Känns lite förlegat och trist", skriver en användare.

"Diskriminering! Den "rosa flick-telefonen" som inte är så smart! Det är inte okej elgiganten!!!! Skärpning vi lever på 2000-talet vi vuxna behöver inte Disney för att förstå reklam," är en annan kommentar.

På Facebook svarar Elgiganten:

"Vi har skapat våra karaktärer med humor och med syftet att bygga en bra story. Vi vill också lyfta fram egenskaper hos produkterna som är viktiga för våra kunder. Idag är det många, både tjejer och killar, som bloggar, lägger ut bilder på Instagram och tar selfies med produkter som är köpta hos oss så det är viktiga funktioner i våra produkter som vi vill visa. Men det är ju bara att konstatera att några av de mest framgångsrika bloggarna idag drivs av tjejer som bloggar om mode, skönhet och hälsa. Vi kommer att jobba mycket med olika karaktärer och några träffar ni redan i den första filmen i en kort presentation. Men vi har även andra karaktärer som kommer att presenteras vartefter."

Reklamkonceptet är framtaget av Forsberg & Co.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.