Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Sexism ska locka kvinnor till Byggnads via ny kampanj

Publicerad: 11 Maj 2015, 13:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Byggnads vill få fler kvinnor att söka till byggbranschen. I kampanjen använder de sig av sexistiska påståenden, något som har fått många att reagera med ilska.


Ämnen i artikeln:

Sexism

Fackförbundet Byggnads vill tillsammans med branschföreningen Byggcheferna få en ökad jämställdhet och mångfald inom byggbranschen. Kampanjen, som går under namnet "Alla tjänar på en jämställd byggbransch" kommer att pågå i tre år.

– Vi vill arbeta för ökad jämställdhet och öka vårt kvinnliga medlemsantal från en procent till fem procent. Det finns en förlegad kultur i branschen och felaktiga attityder om både kvinnor och män. Det vill vi få upp en diskussion om, säger Matilda Ström, kommunikationschef för Byggnads, till Dagens Media och fortsätter:

– Den här kampanjen är ett steg på vägen. Det finns kvinnor och män som slutar i branschen eller undvikar den just på grund av sådana här attityder.

Kampanjen lanserades i dag och redan har många reagerat på de hårda budskapen på reklamtavlorna. Bland annat har man kunnat läsa "Män är händigare än kvinnor. Det vet ju alla" och "Här är det hårda tag. Det krävs stake för att palla".

Enligt Matilda Ström behövs tavlornas kontroversiella påståenden för att slå igenom mediebruset.

– Vi nås av så mycket reklambudskap varje dag så det är viktigt att synas. På tavlan står det också att vi gör upp med machokulturen och att vi vill ha en jämställd bransch, säger hon.

"@Byggnads Diskuterar nya kampanjen som trots goda intentioner tyvärr träffar helt fel, enligt alla inblandade. Spec den om städning. Gör om", twittrar en person.

"Det är ganska många som "tolkar" den som skämtsam, kränkande och sexistisk. Kanske dags att fatta kritiken nu", twittrar en annan.

Tror du att de här tavlorna gör många kvinnor sugna på att söka till branschen?

– Tavlan är lite omskakande och ska få folk att reagera. Den syftar till att få en diskussion och förändring. Hittills har vi fått mycket positiv respons. Folk hör av sig och skriver att det är något de har väntat på, säger Matilda Ström.

Har ni fått någon negativ respons?

– Det negativa vi har sett är från vår Facebook-sida, men där finns det vissa personer som alltid är negativa så det tar vi inte så allvarligt på än så länge. Från våra egna medlemmar har reaktionerna i alla fall varit positiva, säger Matilda Ström.

Därefter ändrar hon sig.

– Självklart tar vi in allt som folk tycker på sociala medier och gör en bedömning utifrån det, där vi tittar på vad kampanjen får för reaktioner.

Vad tycker om kritiken på Twitter?

– Vi har en del följare på Facebook, Twitter och andra sociala medier som är negativa vad vi än skriver. Nu har jag inte gjort någon undersökning på Twitter så jag vet inte om det är sådana personer som står för de inläggen där, men alla reaktioner är välkomna. Syftet är att få igång en diskussion.

Kampanjen är framtagen av Bulldozer.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sexism

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev