Kampanjer
Sex parfymkampanjer som gjort avtryck
Publicerad: 5 april 2017, 10:51
Uppdaterad: 6 april 2017, 07:00
Dagens Media listar sex exempel på doftreklam från de senaste decennierna som stuckit ut ur mängden.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
De kreativa uttrycken inom doftreklam avhandlas i det senaste numret av Dagens Media. Vi undersöker varför just reklam för parfym fortfarande är full av schablonartade könsstereotyper, i en tid då normbrytande reklam är hetare än någonsin.
För dig som är prenumerant på Dagens Media går det att läsa artikeln här.
Även om dagens reklam för de stora mainstream-dofterna generellt är väldigt likartade, finns det såklart dem som stuckit ut från mängden.
Här listar Dagens Media sex parfymkampanjer från de senaste decennierna, som på det ena eller andra sättet gjort avtryck.
"The Man Your Man Could Smell Like" från Old Spice, 2010
Komiska reklamfilmerna från Old Spice (ovan) där en muskulös matchoman spelad av skådespelaren Isaiah Mustafa proklamerar att "allt är möjligt om din man doftar som Old Spice istället för som en dam", blev snabbt en viral succé, och vann Grand Prix i kategorin film i prestigefyllda reklamtävlingen Cannes Lions år 2010.
CK One av Calvin Klein, 1995
CK One av Calvin Klein
Den ikoniska svart-vita reklamfilmen för Calvin Kleins succédoft CK One går helt i den kontroversiella heroin chic-trenden som var het under 90-talet, inte minst tack vare supermodellen Kate Moss som var Calvin Kleins ansikte utåt när det begav sig. Det 30-sekunder långa klippet består av ett rullande bildspel med människor i alla åldrar i olika typer av livssituationer, innan en röst berättar att den här doften är "för alla".
Chanel no 5 med Brad Pitt, 2012
Chanel no 5 med Brad Pitt
I den här reklamfilmen för Chanel no 5 pratar skådespelaren Brad Pitt om sina känslor för en kvinna. Det var första gången som Chanel använde sig av en man som ansiktet utåt för den klassiska doften, vilket definitivt väckte reaktioner. Dock mestadels negativa sådana – i The Guardian kallades reklamfilmen för "doften av katastrof" och den gav upphov till flera uppmärksammade parodier.
"Who is Gio" från Giorgio Armani, 1992
"Who is Gio" från Giorgio Armani
Twin Peaks-regissören David Lynch har gjort flertalet reklamfilmer, och i denna för doften Gio går det inte att ta miste på hans välkända, suggestiva stil. Vem är egentligen kvinnan Gio och vart är hon på väg? Mystiken är tät och filmen innehåller flera inslag som är typiska för David Lynch, såsom en jazzklubb, oklart samband mellan tid och rum och hotfulla figurer i skuggorna.
Egoïste från Chanel, 1992
Egoïste från Chanel
Surrealistiska reklamfilmen för herrparfymen Egoïste skiljer sig garanterat från all parfymreklam du har sett innan: 35 modeller står på separata balkonger till ett hotell och skriker fraser ur en dikt om egoism.
"My Mutant Brain" från Kenzo, 2016
Reklamfilmen "My Mutant Brain" för doften Kenzo World fick publiken att haja till när den lanserades i september förra året. Den knappt fyra minuter långa filmen inleds i en bankettsal, där ett sällskap lyssnar på ett tal. En kvinna i grön klänning viskar något till sin bordsgranne, varpå hon lämnar salen för att till synes ta en nypa luft. Därefter tar reklamfilmen en tvärvändning, och kvinnan fullkomligt exploderar i ett uppträde av utflippad dans och galna grimaser.
Bakom idén till filmen, som kallats för "en av världens kanske bästa parfymreklamer någonsin" av New York Magazine, ligger Kenzos kreativa chefer Carol Lim och Humberto Leon. För koreografin står Ryan Huffington, som även har koreograferat artisten Sias hyllade video för låten "Chandelier".