Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Semper och Nestlé i grötbråk

Publicerad: 17 Februari 2015, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:13

Att marknadsföra katrinplommongröt med formuleringen "för hårda små magar" har blivit en het fråga. Nestlé anmälde Semper förra sommaren. Nu gör Semper samma sak.


Ämnen i artikeln:

Nestle

Det var förra sommaren Nestlé uppmärksammade Livsmedelsverket på att Semper sålde barngröt "för hårda små magar". Eftersom Livsmedelsverket ansåg att det inte fanns några belägg för formuleringen fick Nestlé rätt. Nu har Nestlé lanserat sin egen gröt, som sägs passa "hårda små magar". Semper påpekar nu, i ett mejl till Miljöförvaltningen i Helsingborg, att Nestlé använder sig av samma formulering.

– Vi använde oss av märkningen när vi lanserade vår gröt med katrinplommon. Nestlé lämnade in en anmälan till Livsmedelsverket för att pröva märkningen, så det kan tyckas väldigt förvånande att Nestlé nu kommer ut med en gröt där samma uttryck nämns, säger Malin Westling, kommunikationschef på Semper, till Dagens Media.

Malin Westling påpekar dock att dessa prövningar pågår ständigt inom dagligvarubranschen. Eftersom det finns en hård lagstiftning om hur produkter får märkas, särskilt när det gäller produkter för små barn, så hävdar hon att det inte är konstigt att man hela tiden tittar på var gränsen ska dras. Hur vanligt det är att ett företag börjar använda sig av en formulering de tidigare anmält kan hon dock inte svara på.

– Ring Nestlé och prata med dem. Det tycker jag också skulle vara väldigt intressant att få veta,

Marie Louise Elmgren är informationschef på Nestlé Sverige och säger att hon inte kan minnas den anmälan som Nestlé skickade in förra sommaren. Hon säger också att formuleringen ska tas bort från Nestés nya grötförpackningar.

– Det händer en hel del i den här branschen så jag minns inte att vi anmälde Semper. Jag får inte all information från avdelningen i Köpenhamn, även om det kan låta konstigt, säger Marie Louise Elmgren till Dagens Media.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Nestle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.