Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Seinabo Sey: "Så använder du musik i reklam"

Publicerad: 13 Oktober 2016, 09:17
Uppdaterad: 13 Oktober 2016, 09:17

För få annonsörer vet vad som gäller vid användandet av musik i reklam. Därför släpper Musikförläggarna nu en guide. "Det handlar om respekt", säger artisten Silvana Imam.


Allt fler företag är intresserade av att använda musik i sina reklamkampanjer. Trots det är det många som inte vet vilka regler som gäller.

Det hävdar branschorganisationen Musikförläggarna som ofta får frågor om musik i reklam från produktionsbolag, reklambyråer och annonsörer. Därför finns nu en ny guide om vad som gäller.

Artisterna Seinabo Sey och Silvana Imam medverkar i guiden. Magnus Bard har illustrerat.

– Om nån vill använda min musik i ett reklamsammanhang vill jag att de frågar mig om lov först. Det handlar om respekt. Den här guiden förmedlar det på ett bra sätt samtidigt som den är pedagogisk och ger svar om vilka olika rättigheter du som kund måste ha koll på, säger Silvana Imam i ett pressmeddelande.

Guiden kan sammanfattas i tre enkla tips:

  1.       Hitta musik som funkar
  2.       Ta reda på vem som har skapat musiken
  3.       Fråga om lov

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.