Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Seger för Greenpeace lobbyarbete – Arla ändrar reglerna för palmolja

Publicerad: 22 Augusti 2014, 05:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:31

Beslutet kom efter månader av förhandlingar med Greenpeace, enligt miljöorganisationen.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceArla

Under 2014 har Greenpeace kampanjat intensivt mot handel med smutsig palmolja. Flera nordiska varumärken – som Findus, Marabou, Göteborgs Kex och Cloetta – har därefter ändrat sina regler kring palmolja.

Nu har miljöorganisationen – efter "månader av förhandlingar" – övertalat ytterligare ett stort bolag.

Arla, som är en internationell jätte i mejerivärlden, använder den kritiserade palmoljan i vissa produkter som innehåller vegetabilisk olja, som till exempel "Lätt & Lagom" och "Smör & Rapsolja".

Men bolaget ändrar nu sin arbete, och presenterar en ny policy som garanterar att all palmolja från regnskogs- och torvmarksområden ska bort från produktionsleden till 2017.

All palmolja som finns i deras produkter vara spårbar hela vägen, från butikshyllan till plantagen, och ursprungsbefolkningens och arbetares rättigheter ska respekteras, skriver Greenpeace i ett pressmeddelande.

– Arlas vändning är en stor seger för konsumenterna liksom för regnskogarna och den biologiska mångfalden. Vi ser en omvandling inom palmoljeindustrin. Under det senaste året har företag efter företag gått med på Greenpeace och konsumenternas krav gällande palmolja, säger Annika Jacobson, chef Greenpeace Sverige, i pressmeddeladet.

Claes Henriksson, presschef i Sverige för Arla Foods, säger dock att bolaget inte suttit i några förhandlingar med Greenpeace om palmoljan.

" Värt att känna till är att vi ser över vår palmoljepolicy en gång om året, så också i år. Både i samband med det och kring många andra frågor träffar vi Greenpeace och andra NGO:er, företag och andra aktörer för att se vilka steg som är möjliga att ta", skriver han i ett mejl till Dagens Media.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceArla

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev