Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

SEB byter manér

Publicerad: 30 Juni 2010, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:45

SEB:s reklamsåpa skrotades under finanskrisen. Här är det nya manéret.


Ämnen i artikeln:

Camp DavidStoråkers McCannSEB

I veckan var det premiär för Storåkers McCanns nya reklamfilm för SEB. Det är första gången på över ett år som banken gör tv-reklam.

Reklamsåpan med två skånska män har slopats. I den nya filmen får vi följa en man med en smart uppfinning.

Budskapet är att banken kan hjälpa dig att starta eget, så att du hinner göra verklighet av din idé innan någon annan gör det. Temat är "Ta hand om din idé".

– Det gamla konceptet var beroende av kontinuitet. Eftersom det inte användes under ett och ett halvt år under krisen, kändes det rätt att starta om med en ny och fräsch idé istället, säger Lina Wätte, projektledare på Storåkers McCann.

Kampanjen är en bred varumärkeskampanj som löper parallellt med bankens taktiska kampanjer om sparande, pensioner och lån.

– Vi vill visa vad SEB är på ett sätt som folk kan känna igen sig i, säger Lina Wätte.

Reklamfilmen är den första av tre. Nästa har premiär om ett par veckor och den tredje kommer efter sommaren.

Camp David har producerat filmerna. Sebastian Reed har regisserat och Therese Engberg har producerat.

Arbetsgrupp på Storåkers McCann:

AD: Patrik Reuterskiöld

Copywriter: Martin Johansen

Produktionsledare: Ulrika Wistrand

Original: Sara Bellafesta

Byråproducent: Mark Baughen

Projektledare: Lina Wätte

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.