Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Se Nikes nya kändistäta kampanjfilm

Publicerad: 13 Februari 2017, 11:56
Uppdaterad: 13 Februari 2017, 12:12

LeBron James, Serena Williams och Alicia Keys är några av dem som frontar Nikes jämlikhetskampanj "Equality".


Ämnen i artikeln:

NikeWieden Kennedy

Inför nattens Grammygala släppte Nike en ny 90-sekunders kampanjfilm med jämlikhet som budskap.

Nike vill med filmen uppmuntra allmänheten att ta "rättvisan och respekten de ser i sport, och översätta den till utanför planen", enligt ett pressmeddelande som bland annat Adweek tagit del av.

Syftet är att få människor att göra skillnad i det egna samhället.

För att föregå med gott exempel har Nike nyligen gått ihop med organisationer som jobbar just med att göra positiv förändring i närsamhället, såsom "Peace Players International" och "Mentor".

Nike har även nyligen meddelat att man ska donera fem miljoner dollar till ett antal organisationer som jobbar med att förbättra jämliketen runt om i USA.

Kampanjen är minst sagt stjärnspäckad – medverkar gör världskända sportprofiler som LeBron James, Serena Williams, Kevin Durant, Megan Rapinoe, Dalilah Muhammad, Gabby Douglas och Victor Cruz.

Michael B. Jordan dyker även upp en snabbis, och har även lånat ut sin röst till filmen.

Soundtracket utgörs av en nyinspelning av Sam Cookes "A Change is Gonna Come" av Alicia Keys, som också syns i filmen.

Kampanjen släpps i samband med "Black History Month", till vilken Nike gör en "Equality"-kollektion till varje år.

Bakom filmen står reklambyrån Wieden + Kennedy. Regissör är Melina Matsoukas, som gjort sig ett namn främst som regissör av musikfilmer.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NikeWieden Kennedy

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev