Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SD splittrar – välkomna hos JCDecaux, portade hos Jernhusen

Publicerad: 4 November 2015, 09:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

Annonsen riktar sig till flyktingar – nekas av Jernhusen.


SD:s nya kampanj riktar sig till flyktingar. En annons som ratats av flera aktörer, däribland Jernhusen, som säljer annonsytor på landets järnvägsstationer.

Cecilia Granath är pressansvarig på Jernhusen. Hon berättar att de har ett "etiskt råd" som samlas när företaget är tveksamma till vilka annonser de vill ta in.

– Vi måste tänka på att våra annonsutrymmen är på offentliga platser, säger hon och fortsätter:

– Vi baserade beslutet på tidigare reaktioner och på den situation som är i samhället idag kopplat till flyktingfrågor, och vi vill minimera risken för störningar och illegala demonstrationer. Vi har ett ansvar för att stationen fungerar och är trygg våra resenärer och hyresgäster.

Hon vill även påpeka att det inte är SD i sig som de säger nej till utan själva annonsen.

Malin Otterström Heljeberg, marknadschef på Jcdecaux, säger att hon inte vet om annonsförfrågan kommit in till dem men att de har som ståndpunkt att låta alla som följer lagarna få annonsera.

– Vi är ingen domstol. Alla annonser som följer Sveriges lagar och regler får annonsera hos oss. Vi är politiskt obundna och oavsett vad vi tycker privat så skulle vi aldrig hindra någon från att annonsera hos oss på grund av ett politiskt budskap.

Joakim Wallerstein, är kommunikationschef på SD. Han menar att det är "väldigt märkligt" att SD:s annons stoppas av Jernhusen.

– Alltsammans är mycket märkligt. Det är olyckligt när vi som ett av Sveriges största partier inte får föra ut vårt budskap, säger han.

Han menar att de uteblivna annonsytorna gör att SD missar att nå många i sin målgrupp men att de även – förutom att fortsätta använda sociala medier – kommer att skicka ut post-utskick till 3,5 miljoner hushåll. Detta för att se till att alla får budskapet.

– Problemet för oss nu är att de som inte har dator inte kommer att nås av vårt budskap, men det får vi lösa. I grund och botten handlar det om ett demokratiproblem då vi blir utestängda att nå vissa grupper i samhället.

Sofie Brange, Press- och kommunikationsansvarig på Clear Channel säger till Dagens Media att de inte fått någon förfrågan från Sverigedemokraterna gällande annonsen.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.