Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SD: "Reklamen kommer inte fällas"

Publicerad: 6 Augusti 2015, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

SD är inte oroliga över JK:s utredning om hets mot folkgrupp


Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Efter ett flertal anmälningar meddelade Justitiekanslern på onsdagen att myndigheten kommer att utreda om Sverigedemokraternas tiggerikampanj i Östermalms tunnelbana utgör hets mot folkgrupp.

– Nu är det justitiekanslerns uppgift att bedöma huruvida det som skrivits är brottsligt eller inte. Och det brott som främst skulle kunna komma i fråga är hets mot folkgrupp, säger David Löfgren, föredragande på JK till SvD.

Den kontroversiella kampanjen, där SD på knackig engelska ber hitresta turister om ursäkt för det "påtvingade tiggeriet" i Stockholm, har mötts av ett stort raseri. På tisdagskvällen revs större delen av kampanjen ner i samband med en demonstration mot kampanjen och mot SL:s beslut att tillåta den i tunnelbanan.

Trots JK:s besked är SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein övertygad om att kampanjen inte kommer att fällas.

– De vi pekar ut i kampanjen är staten och de som tvingar dessa personer att tigga, vi nämner inte någon folkgrupp över huvud taget, säger Joakim Wallerstein till Dagens Media.

Inte heller juridikprofessorn Mårten Schultz tror att kampanjen kommer att fällas. Han skriver i SvD att den inte "är i närheten av" att utgöra hets mot folkgrupp.

"Någon folkgrupp pekas överhuvudtaget inte ut. Några andra brott tycks inte heller kunna vara aktuella med kampanjen i sig, hur osmaklig den än anses vara", skriver Mårten Schultz och kritiserar samtidigt anmälarna för att "använda sig av juridiken för att göra politiska poänger av rättsligt irrelevanta händelser".

SL meddelade på onsdagen att större delen av SD:s kampanj inte kommer att sättas upp igen. Anledningen är att placeringen i taket ovanför rulltrappan utgör en säkerhetsrisk, när personer försöker riva ner dem.

Det innebär att i stort sett hela kampanjen bara satt uppe i ett par dagar, istället för de två veckor som SD betalat för.

– Vi nekas att komma ut med vårt huvudbudskap. Det är tråkigt att SL viker sig för vandalism, och lite halvkomiskt att man måste garantera säkerheten för dem som vill vandalisera en reklamkampanj, men det är inget som vi kan göra något åt och vi kommer inte att få någon kompensation, säger Joakim Wallerstein.

Trots att SD:s kampanj var begränsad till en tunnelbanestation i Stockholm, och bara satt uppe i ett par dagar, har genomslaget varit enormt. De flesta stora medier har rapporterat rikligt och även internationella medier har uppmärksammat kampanjen. Samtidigt har flera politiker uttalat sig och både Grön Ungdom och Liberala Ungdomsförbundet har gjort egna motkampanjer.

– Syftet med kampanjen var att aktualisera partiet i tiggarfrågan igen, eftersom vi kände att vi tappat frågan efter valrörelsen inför EU-parlamentsvalet. Vi visste att det behövdes en bang för att få uppmärksamhet i semestertiderna och visste att vi skulle få reaktioner. Men att genomslaget skulle bli så här stort hade vi inte kunnat tro, och det är vi så klart väldigt nöjda med, säger Joakim Wallerstein.

I sociala medier har både medier och opinionsbildare fått kritik för att spela Sverigedemokraterna i händerna genom den hårda bevakningen av kampanjen, kritik som tillbakavisas av bland andra Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

- Den som kritiserar etablerade medier för att de nyhetsförmedlar om, och opinionsbildar emot, reklamkampanjer från en främlingsfientliga rörelse tror ju uppenbarligen inte på en öppen debatt. Personligen tror jag inte på att negligera rasism och dess förespråkare, jag tycker tvärtom att det är bra att redaktionerna synliggör den här kampanjen och sedan för alla tycka till i en förutsättningslös diskussion, säger han till Dagens Media. 

Det har även spekulerats om att SD medvetet stavat fel i reklamtexten och använt dålig engelska för att få fler att uppmärksamma och häckla kampanjen. Enligt Joakim Wallerstein var det dock inget medvetet val att stava fel på "government".

– Däremot hade vi en tanke att språket skulle vara enkelt och lite svengelskt, dels för att det passar oss som parti och dels för att göra det så enkelt som möjligt att ta till sig budskapet snabbt.

LÄS OCKSÅ:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.