Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SD-kvinnor om sin lättklädda reklamfilm: "Tycker att den är ganska tydlig"

Publicerad: 22 maj 2014, 06:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

UPPDATERAD. En blond kvinna i bikini – och en man som visar sina magmuskler. Det ska få svenskarna att rösta på Sverigedemokraterna i EU-valet.


Det är SD-kvinnor som ligger bakom den nya reklamfilmen som ska få fler svenskar att rösta på SD i valet till EU-parlamentet.

Med den lättklädda reklamfilmen vill SD-kvinnor, enligt dem själva, " säga ifrån mot de krafter som vill beröva oss vårt självbestämmande" och säga " nej till extremfeminism".

Dagens Media har varit i kontakt med SD-kvinnors ordförande Carina Herrstedt, som dock inte vill kommentera filmen.

Istället är det Paula Bieler, pressansvarig på förbundet, som berättar om tankarna bakom reklamfilmen, som först lanserades på Nyheter24 tillsammans med en debattartikel.

– Det tydligaste budskapet är att vi ska välja bort EU. Sedan tar vi också tydligt avstånd mot extremfeminism. Det har varit mycket kommentarer kring att den här filmen ska vara sexistisk men det är inte sexism bara för att man är avklädd och självständig. Kvinnor gör sina egna val, man ska inte offerförklara dem, säger Paula Bieler till Dagens Media.

SD-kvinnor har inspirerats mycket av SVP, Schweiziska folkpartiet, som beskrivs som högerextremt.

2011 lanserade de en reklamfilm som SD-kvinnor i princip kopierat.

– Filmen spreds i medierna då och jag minns att många tyckte att det var ett roligt koncept. Nu när det är dags för EU-val kände vi att det var en kul grej att damma av.

Enligt Paula Bieler är budskapet i reklamfilmen glasklart.

– Jag tycker att den är ganska tydlig. Det är inte bara mot feminism utan vi leker också lite med den sexualisering som finns i mycket av reklamen, att tjejer faller för yta.

I reklamfilmen illustreras detta av att mannen sätter sig på en handduk med EU-flaggan, vilket får kvinnorna att bli avtända.

– Jag tycker att det är ett hyfsat enkelt koncept, det handlar om att välja själv och inte falla för en snygg yta.

Se SD-kvinnors reklamfilm nedan:

<iframe src="http://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=35d608ac-7d06-4506-a563-64a4689492dd&pi=d33c8084-1c18-49d7-bb66-0ceb183b62ef" title="0;" byline="0;" portrait="0;" width="442" height="249" frameborder="0"></iframe>

Se SVP:s original nedan:

Dante Thomsen

Andrea Svanberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.