SD fortsätter avskräckningskampanj med ny reklamfilm

Sverigedemokraterna vill slå hål på "falska förhoppningar" om Sverige i ny reklamfilm.

Dagens Media har tidigare skrivit om Sverigedemokraternas kampanjande med målet att få flyktingar att välja bort att ta sig till Sverige, bland annat genom att dela ut flygblad bland flyktingar och volontärarbetare på grekiska Lesbos.

Idag tog SD ett nytt steg på samma bana genom att man lade upp en ny reklamfilm på sin Facebooksida.

Filmen som visar en dystopisk bild av Sverige har budskapet: "No money. No jobs. No homes. No welfare" och inleds med bilder från ett grått, torftigt flyktingboende och fortsätter med scener av brinnande bilar, människor som tigger på gatorna och sover i smutsiga tunnlar.

I Facebookinlägget skriver Sverigedemokraterna om filmen:

"Regeringen står handfallen under nuvarande asyltryck. Därför börjar vi annonsera i Europa och Mellanöstern för att varna dem som tänker ta sig hit till följd av falska förhoppningar. Sverige klarar inte mer, och det är dags att det blir en förändring, på riktigt!"

Reklamfilmen har även lagts upp på kampanjsidan "Welcome to Sweden".

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein har tidigare sagt till Dagens Media att syftet med partiets kampanj är att minska flyktingflödet till Sverige.

Welcome to Sweden

Regeringen står handfallen under nuvarande asyltryck. Därför börjar vi annonsera i Europa och Mellanöstern för att varna dem som tänker ta sig hit till följd av falska förhoppningar. Sverige klarar inte mer, och det är dags att det blir en förändring, på riktigt!

Posted by Sverigedemokraterna on Monday, 23 November 2015

Läs även:

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2015-11-23 14.17Uppdaterad 2015-12-06 20.20

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: