Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

SD-affischer slets ner – oklart om de ersätts

Publicerad: 5 Augusti 2015, 06:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

Nästan alla SD:s reklamaffischer är nu borta från Östermalmstorgs tunnelbanestation.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSD

Redan på måndagskvällen vandaliserades delar av SD:s hårt kritiserade kampanj vid Östermalmstorgs tunnelbanestation. På tisdagskvällen, efter en demonstration mot SL som samlade över tusen personer, tog sig ett hundratal personer in till tunnelbanan och rev ner kvarvarande affischer, rapporterar flera medier.

Av SD:s ursprungliga reklamkampanj återstår nu bara en stor reklamvepa med texten "Sweden should do better than this", vid rulltrappornas början.

Än så länge är det oklart om kampanjen kommer att sättas upp igen, enligt Clear Channel, som säljer och förvaltar reklamutrymmet i tunnelbanan.

– Om allt är vandaliserat kommer det att plockas ner, det gör vi alltid. I övrigt vet jag inte just nu hur vi kommer att göra, men jag är helt övertygad om att vi kommer att få klarhet i det under förmiddagen, säger Sofie Brange, kommunikationsansvarig på Clear Channel, till Dagens Media.

Enligt Expressen är det Sverigedemokraterna själva som måste stå för kostnaden om kampanjen ska sättas upp igen. Clear Channel ska ha utformat ett specialavtal med partiet då de förstod att kampanjen skulle kunna vandaliseras. Sofie Brange vill dock inte gå in på hur avtalet ser ut.

– Jag vill inte diskutera enskilda avtal med olika kunder. Normalt sett brukar vi sätta upp det igen, men nu är det speciella omständigheter. Det pågår en diskussion men jag vet inte just nu vad som kommer att hända.

Liksom SL har Clear Channel fått ta emot kritik och en stor mängd samtal och mejl under veckan med anledning av SD:s kampanj.

– Jag har suttit i telefonen konstant i två dagar. Det har varit väldigt högt tryck. Det är många som ställer frågor kring hur vi resonerar. Det är lika delar artiga och upprörda personer.

Hur har ni resonerat?

– Det är så klart problematiskt, men vi gör bedömningar hela tiden. Det kan handla om våld eller sexistisk reklam och i det här fallet var det en yttrandefrihetsfråga. Politiskt budskap har extra skydd av det. Vi lever i ett samhälle där politiska budskap har skydd att komma igenom i det offentliga rummet, sen har vi inställningen att följa svensk lag och gällande regelverk inom reklam, säger Sofie Brange och fortsätter:

– Vi har gjort bedömningen att kampanjen gör det. SL har gjort samma bedömning. Andra har inte gjort det. Men vi välkomnar att JK eller Reklamombudsmannen tittar på kampanjen, det är utmärkt.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev