Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Scouter slår tillbaka mot jeansreklam

Publicerad: 25 Maj 2011, 12:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Svenska Scoutrådet ogillar porträtteringen av scouter i Dr Denims reklamkampanj. Nu slår de tillbaka med en egen kampanj.


I jeansmärket Dr Denims kampanj, gjord av Dragster Kommunikation, framställs scouterna som modemedvetna – men ledsna och ensamma.

Det stämmer inte, hävdar Svenska Scoutrådet som nu svarar med en egen kampanj, snarlik Dr Denims men med glada scouter som gör saker tillsammans.

”I Scouterna är man som bekant aldrig ensam och vi har väldigt roligt tillsammans”, skriver Scouterna om kampanjen på sin sajt.

Hanna Littorin är projektledare på Dragster. Hon tycker att reaktionen tyder på viss brist på självdistans.

– Scouterna skrev till Dr Denim att de tyckte att det var tråkigt att kampanjen gav en negativ bild av scouterna. Det är synd att de har missuppfattat syftet med kampanjen – vi gillar nördar och hyllar scouternas starka engagemang, säger hon.

Hon gillar dock scouternas kampanj.

– Reaktionen visar att de inte har förstått vår kampanj. Men de har valt ett väldigt roligt och snyggt sätt att reagera på.

Hanna Littorin har inget emot att scouterna har snott Dr Denim-kampanjens manér.

– Det är roligt att de har ansträngt sig så mycket och gjort en liknande kampanj. Kanske blir detta en öppning för ett samarbete, Dr Demin kan göra scouternas nya uniformer.

Enligt Svenska Scoutrådets kommunikationschef Linda Hagberg var det en enskild medlem, inte scoutrådet, som klagade på Dr Denims kampanj.

– Vi tycker att kampanjen är skitbra, det är därför vi gjort en egen version av den, säger hon.

Efter att reklamtvisten uppmärksammades av dagensmedia.se har Linda Hagberg varit i kontakt med Dragster om ett eventuells samarbete.

– Det är inte omöjligt att vi gör något tillsammans, men uniformen har vi nog svårt att ändra på, säger hon.

Dr Denims scout:

Scouternas svar:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.