Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Schulmans Toy-kampanj kan vara olaglig: ”Många kan skicka en faktura”

Publicerad: 29 Augusti 2013, 14:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Tuggummimärket Toy hänger ut ”liketörstande” individer på sin kampanjsajt. Kampanjen är lagvidrig – på flera sätt – menar Bildombudsmannen Staffan Teste.


Ämnen i artikeln:

Alex SchulmanCloetta

– Det är massor av personer som kan skicka en faktura, säger han till Dagens Media.

Tidigare i dag berättade Dagens Media om den nya kampanjen för Toy, med medieprofilen Alex Schulman som ansikte utåt.

Den går i korthet ut på att driva med vår stundtals desperata önskan att bli älskade i sociala medier.

”Nu är TOY ute efter Sveriges mest liketörstande person! Nominera dig själv eller någon annan som behöver tagga ner lite genom att 'reinsta' och hashtagga den tävlande med #tatlugnt”, skriver Toy på kampanjsajten.

I praktiken uppmanas tävlingsdeltagarna att skärmdumpa en bild som en ”liketörstare” har laddat upp i sociala medier. I nästa steg laddas bilden upp på Toys kampanjsajt, där ett bildgalleri över Sveriges mest liketörstande personer samlas.

I skrivande stund finns bilder på programledaren Martin Björn som visar sin vältränade torso, Carolina Gynning framför sitt staffli och artisten Håkan Hellström med sin färska rockbjörn i näven.

Kampanjen är lagvidrig på flera sätt, enligt bildombudsmannen Staffan Teste. Han har jobbat med att hjälpa upphovsrättsinnehavare att få betalt i flera decennier och reagerar starkt när Dagens Media uppmärksammar honom på kampanjen.

– Jag tycker att det är dåligt, man kan inte göra på det här sättet, säger han.

Toy har i en passus i tävlingsreglerna försökt friskriva sig från ansvar genom att tävlingsdeltagarna måste inhämta godkännande ifall material från tredje part används.

Men det är inte tillräckligt, enligt Staffan Teste.

– Toy kan inte räkna med att de som laddar upp bilderna har gjort det. Jag tror inte att det håller. Det är den som publicerar bilderna, i detta fall den här sajten, som blir skyldig, säger han.

Förutom den upphovsrättsliga frågan kan kampanjen även bryta mot Lagen om namn och bild i reklam. Den slår fast att en näringsidkare vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet inte får ”använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke”.

Den annonsör som bryter mot den lagen kan dömas till böter. Dessutom ska personen som utnyttjats i reklamen få betalt. Sker brottet ”uppsåtligen eller av oaktsamhet”, skall ersättning utgå också för ”annan skada”.

– Det är alltid dyrare när man använder bilder för kommersiella ändamål. Här är det ju massor av människor. De kan skicka en faktura till Toy, säger Staffan Teste.

Dessutom har kampanjen fått hård kritik av Dagens Medias läsare. Bland annat har journalisten Lisa Magnusson kallat den för en "skitkampanj".

" Jag vet vilka som inte får några likes av mig i alla fall: Toy", skriver hon på Twitter.

Andra kallar kampanjen för nätmobbning.

" Schulman fortsätter ha mobbar-attityd, den här gången är det Toy som står bakom. Vem FAN har godkänt kampanjen?", twittrar pr-konsulten Johan Hedberg.

Cecilia von Perglas, marknadsdirektör på Cloetta Sverige som äger varumärket Toy, vill inte uttala sig om kampanjen i nuläget.

– Jag avslutade min mammaledighet i går och är inte insatt i den här kampanjen, säger hon.

Cecilia von Perglas lovar dock att undersöka saken och återkomma med ett svar.

Organisationen Ledarna hamnade i ett rejält blåsväder förra året efter en liknande kampanjmiss.

Det som från början skulle vara ”en oskyldig flört” med några av landets bloggare utvecklades istället till att bli en av förra årets mest omdiskuterade floppar i reklamvärlden.

Ledarna använde nära 70 privatpersoners namn i kampanjen utan att fråga om lov. Flera personer blev rasande och i samband med att kampanjen uppmärksammades av bland annat dagensmedia.se stoppades den. Efter haveriet stämde Ledarna sin byrå Gyro på 1,3 miljoner kronor, en tvist som slutade i förlikning. Kampanjen fälldes också av RON.

Frågan aktualiserade även nyligen då kronprinsessan Victorias barn prinsessan Estelle började dyka upp i kommersiella sammanhang.

– Bland mindre annonsörer finns fortfarande en bred okunskap om vad som gäller, sade Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer då till Dagens Media.

UPPDATERING – efter kritiken plockar Toy ner bilderna:

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Alex SchulmanCloetta

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.