Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Scarlett Johansson försvarar kontroversiellt reklamjobb

Två månader efter avhoppet från hjälporganisationen Oxfam försvarar nu Scarlett Johansson sitt arbete med Sodastream.

Pär Ullrich


Publicerad: 19 Mars 2014, 07:31
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:44

Ämnen i artikeln:

Sodastream

Efter åtta år tvingades skådespelerskan lämna sitt uppdrag på Oxfam – en organisation som jobbar mot fattigdom i världen.

Avhoppet skedde på grund av en intressekonflikt som grundade sig i Scarlett Johanssons uppdrag som ansiktet utåt för företaget Sodastream, skriver time.com.

Företagets fabrik ligger i en israelisk bosättning på vad som brukar anses som palestinsk mark. Detta rimmar illa med Oxfams policy, då organisationen inte handlar med israeliska företag belägna på västbanken. Enligt Oxfam strider fabriken till och med mot lagen.

Sodastream, som sysselsätter hundratals palestinier, menar tvärtemot att de arbetar för, och bidrar till, fred i regionen.

Efter två månaders tystnad försvarar nu Scarlett Johansson sitt samarbete med Sodastream. I en intervju med The Guardian säger skådespelerskan att hon står bakom beslutet.

– Jag visste om att fabriken låg där innan jag skrev på, men det känns fortfarande inte som något problem. Till dess att någon har en lösning på problemen i regionen så kommer en stängning av fabriken bara att leda till att dessa människor utblottas, och det verkar inte som någon bra lösning, säger hon till The Guardian, och fortsätter:

– Från mitt perspektiv är fabriken en modell för någon form av rörelse framåt i en till synes omöjlig situation.

Ämnen i artikeln:

Sodastream

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.