Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SBAB vill väcka känslor med nytt manér

Publicerad: 29 September 2009, 10:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

SBAB visar att sparande kan förverkliga drömmar.


SBAB har, enligt kommunikationschefen Lena Hedlund, mycket bra varumärkeskännedom kring sina bolån.

Men bankens sparprodukter, som funnits på marknaden ett par år, har inte samma fäste. Något som SBAB tänker ändra på, bland annat med den kampanj som sedan ett par veckor tillbaka börjat gå i DN:s Din Ekonomi.

– Även om vi har ett bra inflöde av sparkunder kan vi bli mer kända för sparandet, säger Lena Hedlund.

SBAB bröt tidigare i år samarbetet med reklambyrån Åkstam Holst. Istället tog banken in den betydligt mindre byrån Start Communication. Kampanjen som nu rullar är Starts första för SBAB.

Ett nytt manér, fokuserat på att sparande kan uppfylla drömmar, har arbetats fram.

– Vi vill ta ett nytt grepp om sparandet och kommunicera känslor och tankar kring sparprodukten. Ofta sparar man för att kunna uppfylla drömmar som till exempel att kunna flytta till ett bättre boende, säger Lena Hedlund.

Förutom printannonser i anslutning till DN:s sparsskola i delen Din Ekonomi går kampanjen på Dn.se.

Men en central del i kampanjen utgörs av ett antal gästbloggare som under nio veckor ska skriva om sin vardag och sina drömmar. Istället för att knyta till sig kända namn har SBAB valt att använda vanliga människor.

– Det är ett sätt att visa hur olika riktiga människor resonerar kring hur de kan förverkliga sina drömmar. Vi har valt att belysa vardagssituationer istället för kändisar och vi hoppas att folk kan känna igen sig.

SBAB:s mediebyrå är Bizkit.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.