Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sätter hemlösa på kartan

Publicerad: 17 Februari 2011, 08:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

”Checka in” hos Malmös hemlösa – det är gatutidningen Alumas nya kampanj som ska uppmärksamma problemet. Bakom kampanjen står The Fan Club.


Ämnen i artikeln:

The Fan Club

Aluma och skånska The Fan Club vill med kampanjen synliggöra Malmös dryga 900 hemlösa personer genom att använda sig av den nya tekniken i form av Facebook Places och Gowalla.

– Problemet är att de hemlösa har blivit osynliga, en del av stadsmiljön. Man tänker inte på dem länge, säger Christian Barrett, creative director på The Fan Club.

Förhoppningen är att frågan om hemlöshet hamnar på tapeten igen, berättar Christian Barrett, dels bland den breda allmänheten, dels bland politikerna.

– Det är viktigt att diskutera detta, så man inte glömmer eller tar för det för givet. Det är ett problem som man måste stödja, säger han.

De hemlösa har placerats ut på totalt 900 olika offentliga platser runt om i Malmö. Allmänheten kan då ”checka in” via lokaliseringstjänsterna Facebook Places och Gowalla.

Detta för att skapa en kontrast mellan de nya, trendiga teknikerna och de hemlösa.

– Går man in på dessa tjänster och ska checka in någonstans, då dyker det kanske upp 20 stycken hemlösa på just den platsen. Tanken är att man ska tänka på dem, säger Christian Barrett.

Väljer man dessutom att ”checka in” dyker det upp ett meddelande som frågar om personen vill skänka 50 kronor till Aluma och hjälpa dem i deras arbete.

Kampanjen har hittills uppmärksammats i flera medier, däribland i Sydnytt och TV4:s lokalsändningar i Öresund, samt även i lokaltidningar i Skåne.

– En del av det här var också att vi ville att media skulle skriva om det.

The Fan Club har arbetat ideellt med kampanjen.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

The Fan Club

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.