Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SAS: ”Vi ska komma närmare våra kunder”

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

SAS har slagit av på takten – och faller från all-time-high-nivån i april. "Det är ett medvetet val", säger marknadschefen Staffan Hedelius, som inom kort lanserar en ny strategi för SAS kommunikation.


Samtidigt som Norwegian brottas med svåra problem ökar SAS gapet till konkurrenten. I april i år noterade SAS sin högsta notering någonsin i Yougovs Brand index.

– Från mitten av november 2012 störtdök ju SAS varumärke, men redan i januari 2013 så vände det uppåt igen, säger Lars Gylling, nordisk kommunikationschef på Yougov.

Under sommaren har dock SAS backat i Yougovs mätning.

– Dels faller alla flygbolag under sommaren, dels har vi dragit ner på vår kommunikation, som en del av vår medieplan, säger Stefan Hedelius.

Varför har ni gjort det?

– Vi har gjort mer i egna kanaler. Och vi kommer att lägga tryck framöver istället. Vi håller nu på att se över hur vi ska kommunicera med kunderna fram­över.

Är det något ni ska göra mindre av?

– Tvärtom, vi ska ägna oss åt att komma närmare våra kunder, och framför allt öka relevansen. Vi har 3,5 miljoner medlemmar i vårt Eurobonus, vi har 100 miljoner besök på våra webb­sidor om året. Det är en styrka som vi kan utnyttja bättre, och vi ska öka andelen relevanta erbjudanden markant.

Hur ser ni på konkurrensen från Norwegian?

– Vi har en stor del kunder som inte är desamma. Vi fokuserar på Skandinavien och på de som reser lite oftare än nån enstaka gång om året.

Nyligen sade SAS upp avtalet med DG Communications, som producerar magasinet Scanorama, som nu ska gå från att bara vara en ombordtidning till att bli en bredare digital produkt.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.