Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SAS-chefen efter Ryanair-resan: "För lång"

Publicerad: 21 September 2009, 11:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

I dag tog SAS-chefen sin omtalade resa med konkurrenten Ryanair.


Häromveckan bjöd Ryanair via ett pressmeddelande SAS på en gratis resa med Ryanair, för att få se hur ett ”framgångsrikt flygbolag” reser. SAS kommunikationsdirektör Claus Sonberg antog utmaningen, trots att han till slut fick betala resan själv.

I dag, måndag, var det dags för resan, som gick mellan Oslo och London. Claus Sonberg beskriver upplevelsen kontinuerligt på SAS Facebooksida, där det också framgår att norska kvällstidningen Verdens Gang följde med för att dokumentera resan.

Av uppdateringarna att döma verkar Claus Sonberg relativt nöjd med resan. Han gnäller över att han måste gå upp så tidigt för att ta sig den långa vägen till flygplatsen, de långa check-in köerna och den dyra och dåliga maten ombord, men berömmer effektiviteten hos den ”vänliga men strikta” flygplanspersonalen. Han har mer utrymme för benen än väntat och är nöjd med att kunna använda sin mobiltelefon.

Slutbetyget blev dock att resan är för lång för en affärsresenär:

”It's six hours since I got up. This is TOO long a trip for a business traveller. When the price is about the same (NOK1564 with Ryanair vs NOK1918 on SAS) why fly Ryanair?”, skriver Claus Sonberg i sin senaste lägesrapport.

Den senaste tidens ordkrig mellan SAS och Ryanair, där SAS anklagar Ryanair för lockpriser, fortsatte i dag med en helsidesannons från SAS i svensk dagspress.

I annonsen i Dagens Industri, uppbyggd som en räkneövning, ger SAS exempel på alla tilläggstjänster som ingår gratis när man köper en flygbiljett från SAS.

Trots att inget annat flygbolag nämns i annonsen är det tydligt att den är en känga åt lågpriskonkurrenterna.

– Vi utmanar lågprisbolagen genom att säga ”Vi kör med ärliga priser”. Vi går däremot inte i polemik med dem och vill inte hänga ut något bolag”, sade SAS svenska marknadschef Ulf Hermansson-Samell, om SAS nya kommunikationsstrategi i senaste numret av Dagens Media.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.