Gå direkt till textinnehållet

Sann kärlekshistoria bakom Grönans kampanj

När Gröna Lund släpper ny reklamfilm baserad på en verklig kärlekshistoria väljer de bort tv för första gången.

För att uppmärksamma att Gröna Lund firar 135 år gör tivolit reklamfilm på den sanna kärlekshistorien mellan Ninni Nilsson och Nöjesfältets John Lindgren. Som barn till två hårt konkurrerande tivolidirektörer förböjds paret att träffa varandra.

– De hatade varandra och sysslade med riktiga maffiafasoner, de kunde till exempelvis lägga hästhuvuden utanför varandras entréer. De båda direktörerna fick en dotter och en son som blev kära, det är Sveriges sanna Romeo- och Juliahistoria. Det är få som vet om den här historien men alla vi som jobbar här känner till den och deras barnbarn jobbar fortfarande hos oss som chef för attraktionerna, säger marknadschefen Joanna Hammar.

När de båda tivolidirektörerna gick bort under samma år kunde paret gå ut med sin kärlek och de två nöjesparkerna slogs ihop till en.

Reklamfilmen är inspelad i Ungern där man byggt upp en gammal version av tivolit. Samtidigt ville man också se till att ha en mix med det gamla och det nya Gröna Lund.

– Det handlar inte bara om kärleken till historien, utan även till tivolit, till dans, musik och våra attraktioner.

"Välkommen till Gröna Lund – ett tivoli byggt på sann kärlek", lyder copyn till reklamfilmen.

Berättelsen om parets förbjudna kärlekshistoria blir även biofilm med premiär vid jul. Gröna Lund har gått in som medproducent och ser det som ett roligt projekt.

– Jag tror även att det gynnar vårt varumärke att folk förstår historien bakom Gröna Lund.

Känslan i reklamfilmen är filmisk men i år är dock första gången som Gröna Lund väljer bort tv som mediekanal – istället ska man satsa på sociala medier som Facebook, Instagram, Youtube och Snapchat.

Varför väljer ni bort tv?

– Investeringen vi gör på digitala plattformar tillsammans med utomhus ger en mycket bättre effekt för oss. Vi kan följa konverteringen och hur många som klickar sig in på vår hemsida. Vi har pö om pö tagit bort mer tv, men i år har vi valt bort det helt. Mixen mellan utomhus och sociala medier gör jobbet bättre både när det kommer till imagebyggande och när det kommer till att sälja biljetter.

Är det hej då till tv för alltid?

– Allt beror på hur mediet utvecklar sig framöver, men jag tror att fler mediechefer kommer sätta sådana strategier för vad man får mest för pengarna. Jag tror inte att vi kommer gå tillbaka till tv, om inte tv-mediet förändrar sin produkt. Men när det handlar om så mycket pengar och det finns en osäkerhet på leverans så känns det inte som ett självklart val. Där måste tv-husen tänka om och leverera.

Förutom sociala medier och utomhus stärker Gröna Lund även upp med bio för att få chans att visa upp den filmiska videon i ett större format. Gröna Lund kommer även ha annonsering på Citybikes hela säsongen ut.

Credlista:

Beställare/Creative:Marknadschef: Joanna Hammar (Gröna Lund)CD: Navid Safiyari (Gröna Lund)Produktionsledare: Johanna Törnblom (Gröna Lund)Projektledare: Sebastian Delefors (Gröna Lund)Film:Moviebar / Syndicate Ent.Director: Peter HertzDOP: Mate Toth WidamonProducent: Esther TuranProduktionsledare: Szily Sarolta3D/Animation: Björn BenckertOffline/Online: SyndicateGrading: Edward NegussieMusic: I M AlecSoundmix: Red Pipe Studios

Stillbild:Fotograf: Carl-Johan PaulinRetusch: Johan Wallgren

Mediebyrå:The Amazing Society

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-04-10 05.00Uppdaterad 2018-04-10 06.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: