Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Samsungs ”livräddar”-lastbilar hyllas – nu vill Volvo vidareutveckla idén

Publicerad: 21 September 2015, 13:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Varje timme dör en person i trafiken i Argentina. Det ville Samsung sätta stopp för – genom att installera kameror och skärmar på lastbilarna.


Ämnen i artikeln:

Samsung

Smala vägar och farliga omkörningar skördar liv i den argentinska trafiken.

Tidigare i år valde Samsung och byrån Leo Burnett Argentina att sjösätta en kampanj som skulle visa upp elektronikföretagets produkter – och samtidigt få ner dödsstatistiken.

– Istället för att fokusera på att lösa problemet ur ett infrastrukturellt perspektiv försökte vi fokusera på lastbilarna. Vi använde en redan existerande teknik på ett väldigt innovativt sätt. Den här idén förändrar inte bara människors liv – den räddar liv, säger Fernando Bellotti, chef för Leo Burnett Argentina, till Adweek.

Samsung och byrån installerade kameror i fronten på företagets lastbilar, och fyra utomhusskärmar på lastbilarnas baksida. De fordon som fastnar bakom lastbilen kan nu se den mötande trafiken och avgöra när det är läge att köra om.

– Den här idén förkroppsligar allt som vi värdesätter i kommunikation – den är enormt ambitiös, briljant utformad, den tvingar människor att delta genom innehåll som fångar deras fantasi, och i slutändan förändrar den mänskligt beteende. Det är ett visionärt arbete, säger Mark Tutssel, global kreativ chef på Leo Burnett.

Videon som visar upp Samsung-kampanjen har fått nästan två miljoner visningar på Youtube sedan den laddades upp i mitten av juni i år.

Kampanjen har vunnit en rad internationella kommunikationspriser. Nu har den även belönats med Adweeks Project Isaac Awards.

Flera företag har också gjort klart att de är intresserade av att vidareutveckla idén med ”livräddar”-lastbilarna, däribland Volvo, uppger Adweek.

– Det bästa som kan hända är att vi får se den här idén förverkligas i många länder, på många olika platser. Det är vårt slutmål, säger Carmelo Maselli, kreativ chef på Leo Burnett Argentina.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Samsung

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev