Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Samsung vill bli bättre än smart

I kampanjen för Samsungs senaste Galaxytelefon får mobiltelefonen i det närmsta mänskliga egenskaper.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Juni 2012, 04:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:19

Ämnen i artikeln:

Great WorksStarcomKarl-Oskar TjernströmSamsung

Under parollen "Så mycket mer än smart" sjösätter Samsung en bred kampanj där mobiltelefonen tillskrivs mänskliga egenskaper. I reklamen kallas mobiltelefonen bland annat lyhörd, observant och generös.

– Vi försöker lyfta oss från begreppet smartphone, även om det gäller en smartphone som har fått strålande kritik och genomgående toppbetyg i alla medier. Vi vill få folk att förstå att Galaxy SIII visserligen är värst i allt men också kan så mycket mer, säger Karl-Oskar Tjernström, nordisk marknadschef för mobiltelefoner på Samsung Electronics.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Spinn Action Marketing, Starcom och Great Works. Bakgrunden till kampanjen är att telefonen har en mängd nya funktioner, vilka ofta är baserade på rörelsedetektion.

– Telefonen har en mängd funktioner som man, när man använder den, kan känna är utvecklade av ett företag som förstår hur folk använder telefoner. Telefonen är nästan mänsklig, den har många rörelsestyrda funktioner, följer dina ögonrörelser och formen är anpassad efter en mänsklig hand, säger han.

Samsung följer med denna kampanj upp den mediastategi som företaget lanserade förra året.

– Vår tidigare mediestrategi var väldigt tv-tung. Detta gick vi ifrån i fjol, med framgång. Nu går vi primärt utomhus, print och digitalt, säger Karl-Oskar Tjernström.

Kampanjen fortsätter till strax efter skolstart.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.