torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Samsung släpper 4G-telefon med printkampanj

Publicerad: 22 februari 2012, 11:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

”Någon måste vara snabbast” är det något kaxiga budskapet i Samsungs nya reklamkampanj. Bakom kampanjen står retailbyrån Spinn Action Marketing.

Ämnen i artikeln:

StarcomKarl-Oskar TjernströmSamsung

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Med hjälp av en kampanj i print och utomhus marknadsför Samsung sin nya smartphone Galaxy SII LTE, som enligt marknadschefen Karl-Oskar Tjernström är Europas första 4G-telefon.

– Vi har väntat ganska länge på att få lansera Galaxy SII LTE eftersom 4G-produkter kräver 4G-nät. Det har krävts avancerad testning för att få den att fungera optimalt med nätet och även om vi hade hoppats på att kunna lansera innan årsskiftet så är vi mycket stolta över att nu vara först ut i Europa med en fungerande 4G-telefon, säger Karl-Oskar Tjernström.

Kampanjen drog igång i print redan förra veckan. Men till helgen tar även utomhusannonsering vid.

– Det är en riktigt stor utomhuskampanj, vi tapetserar i princip hela Sverige.

Budskapet ”Någon måste vara snabbast” är valt just på grund av den kaxiga tonaliteten.

– 4G är nästa stor grej i branschen där vi är först ut, och Samsung har dessutom flest patent på 4G globalt. Det är viktigt för oss att driva vårt teknologiska ledarskap och utnyttja den första 4G-telefonen som "silver bullet" för att bygga varumärke.

- I kommunikationen försöker vi även lyfta fram nyttan med att kunna använda sin mobil som ersättning för fast bredband, genom att den fungerar som wifi-router. Vi tror att det kan vara en trigger som får 4G-penetrationen att ta fart på allvar.

Samtidigt passar Samsung på att ta ett första steg mot ett mer enhetligt manér än tidigare. Samma typsnitt och blå färg ska nu användas i all kommunikation i Norden.

– Det är ett sätt för oss att bli tydligare i vårt budskap och dra nytta av de investeringar som görs hela vägen ut i butik.

Utomhuskampanjen för Galaxy SII LTE ska rulla i en vecka, medan print fortsätter i drygt en månad. Samsung har inte gjort några fler medieköp.

– Operatörerna kör sina investeringar parallellt. Tele2 går till exempel i tv så vi väljer impactmedier där vi känner att vi kan ta position. Vi vill inte krocka med operatörernas marknadsföring, utan istället komplettera dem.

I slutet av mars tar nästa lansering vid då Samsung Galaxy Note ska uppmärksammas.

– Vi har en rejäl matta av kampanjer som kommer att ligga hela första halvåret.

Samsungs mediebyrå är Starcom.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev