Samsung satsar på gerillareklam i Stockholm

Samsung tar över ett gatuhörn i Stockholms innerstad i ny reklamfilm av DDB.

Som en del av kampanjen för Samsungs nya telefon Samsung Galaxy 6s edge+ lanserades en reklamfilm framtagen av reklambyrån DDB Stockholm.

I reklamfilmen placeras en digital skärm upp på en vägg vid ett gatuhörn i Stockholm. På skärmen uppstår olika texter och fotgängare varnas för vad som är runt hörnet.

"Hope you're a dog person", är ett av påståenden som kommer upp på skärmen och efteråt möts två fotgängare av en kvinna med en hund.

"Make way for the latte mom", är ett annat som varnar för att en Stockholmsmamma kommer runt hörnet.

DDB vill inte svara på frågor angående kampanjen utan hänvisar till Adam Fors som är nordisk marknadschef på Samsung.

– En av flera smarta funktioner som är unika för Galaxy S6 edge+ är att man kan få live notifikationer på edgen, själva hörnet av telefonen, så vi ville visa live notifikationer på ett hörn. Ett lättsamt och kul sätt att visa upp en smart funktion, skriver han i ett mejl till Dagens Media.

Filmen har även fått stor spridning internationella och har bland annat blivit redaktörens val på den amerikanska sajten Creativity.

– Det viktigaste för oss är att konsumenterna på den nordiska marknaden uppmärksammar vår kommunikation. Men visst är det kul och uppskattat att den når längre än så. Samsung är ett globalt varumärke och de nordiska konsumenterna finns över hela världen, inte minst digitalt.

Reklamfilmen har även uppmärksammats i sociala medier för att den har likheter med en reklamfilm gjord för Mercedes Benz från 2011, där filmer projiceras på gatuväggar och visar vad som finns runt hörnet med syfte att varna trafikanter.

Adam Fors håller inte med.

– Vår kampanj handlar om att visa den rundade kanten, edgen, i den riktiga världen, med snabba korta relevanta textmeddelanden på ett hörn. Den andra kampanjen handlar om säkerhet i trafiken.

Arbetsgrupp för Samsung

Reklambyrå: DDB Stockholm

Art Director: Joel Ekstrand

Copywriter: Nick Christiansen

Designer: Steven McDonald

Planerare: Patrick Wilkorsz

Account Director: Christian Westelindh

Account Manager: Susanne Ytterlid

Business Director: Jacob Sandström

Produktionsbolag: Stopp

Publicerad 2015-10-16 08.04Uppdaterad 2015-12-06 20.25

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: