onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Sammanställer 50 års reklamhistoria

Publicerad: 1 februari 2012, 11:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Under gårdagen minglade reklameliten för att fira releasen av Sveriges kommunikationsbyråers bok "Uppdrag: Gyllene Affärer". För dagensmedia.se berättar vd:n Jessica Bjurström om arbetet med boken.

Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråer

DT

Dante Thomsen


Det var i går som Sveriges kommunikationsbyråer bjöd in till releasefest för jubileumsboken "Uppdrag: Gyllene Affärer".

I boken finns Guldäggs-vinnare från 1961 till 2011 samlade tillsammans med texter skrivna av tunga branschnamn som Jessica Bjurström, Gustav Martner, Anna Qvennerstedt, Frank Hollingworth och Carin Fredlund.

Boken är också kulmen av Guldäggets 50-årsjubileum förra året.

– Det var för drygt två år sedan som vi började diskutera vad vi skulle göra på Guldäggets 50-årsjubileum. Självklart måste vi göra en utställning men också någon form av sammanställning av Guldägget eftersom ingen gjort det tidigare, säger Komms vd Jessica Bjurström till dagensmedia.se.

Formen för denna sammanställning diskuterades länge och landade så småning om i att göra ett lexikon över Guldäggets alla vinnare.

– Det var ett fint jobb där vi bar mycket kartonger och samlade in data. Det är ju 50 års historia trots allt. Det stärker oss som yrkespersoner, säger Jessica Bjurström.

Varför behövs "Uppdrag: Gyllene Affärer"?

– Vår bransch har en väldigt spännande historia och jag tycker att det är viktigt att vi håller ordning på vad vi faktiskt har gjort. Det här är ju en sammanställning av det bästa, som dessutom plockats ut av de bästa i branschen, säger hon och fortsätter:

– Men egentligen är det här inte heller bara en bok över 50 års reklamhistoria. Det är också 50 år av näringslivets historia, där man kan följa hur respektive företags själ och varumärke präglar kommunikationen.

Jessica Bjurström poängterar också att det inte handlar om att "smeka gamla egon".

– Men vi vill ju så klart inte göra de gamla personerna besvikna heller. Jag som privatperson blir väldigt klad av den här boken. Jag tittar på en kampanj och har mina egna minnen kopplad till den. Det är superhäftigt.

Hur känns det när du tittar tillbaka på året som gått?

– Jag är otroligt lycklig och glad. Det är så otroligt många människor som har varit med och jobbat och hyllat Guldägget. Och det är inte bara i historien utan också i framtiden. Vi har ett samarbete med landets kommunikationskolor och vi märker att det finns en nyfikenhet för vår historia.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev