Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Samhällskritik ska locka väljare till Moderaterna

"Sverige är på väg åt fel håll" är budskapet i Moderaternas nya höstkampanj.


Publicerad 2015-10-19 06:45
Uppdaterad 2015-12-06 20:25

Ämnen i artikeln:

Moderaterna

Dela artikeln:

Med hjälp av flygblad, affischer och en kampanjfilm ska Moderaterna, med Anna Kinberg Batra i spetsen, nå ut till väljare i höst. "Sverige är på väg åt fel håll" är huvudbuskapet och partiets tre fokusområden är att minska utanförskapet, öka tryggheten och förbättra integrationen.

– Vi känner av den stämning som är i dag i Sverige, som är mer pessimistisk nu än på länge. Det gör det viktigt för oss som oppositionsparti att ta utgångspunkt i det. Vi har också antagit en ny politik inom jobb, trygghet och integration och vi vill nå ut med den. Kampanjen svarar upp till de områden som många svenskar är oroade över, säger Per Nilsson, Moderaternas kommunikations- och analyschef, till Dagens Media.

I kampanjfilmen, som har gjorts i samarbete med Christian Heinig och produktionsbolaget Film de Liberté, beskriver partiledaren Anna Kinberg Batra Sverge som ett land som "börjar tvivla på framtiden".

"I vårt land ska alla ges samma möjligheter, men också samma skyldigheter. Sverige ska vara ett land som ställer krav på ansträngningar och som ger tillbaka i frihet" säger hon bland annat.

– Det här är ett skifte i Moderaternas tonalitet. Vi har varit väldigt mycket "framgångslandet Sverige" i vår kommunikation tidigare, men nu lyfter vi fram en kritisk syn. Det skiftet kommer att bestå, till ett mer samhällspolitiskt Moderatparti, säger Per Nilsson.

Tanken är att filmen ska sätta tonaliteten i kampanjen, medan flygbladen presenterar partiets konkreta politiska förslag. Totalt har materialet för kampanjen kostat cirka 700 000 kronor, enligt Moderaterna. Filmen kommer att synas i digitala kanaler, som på Youtube och Facebook.

Kampanjen pågår under tre veckor, med start i dag.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.