Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Salming får böta 200.000

Publicerad: 17 September 2009, 12:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Hovrätten fastställer tingsrättens dom mot Börje Salmings vinreklam.


I juli 2008 beslutade tingsrätten att Börje Salmings vinimportsbolag Bornicon & Salming skulle betala 200.000 kronor i vite efter att de marknadsfört sin champagne Bornicon champagne med en bild på en löjromstoast.

Bornicon & Salming överklagade till Hovrätten och yrkade på att domen skulle hävas eller, i andra hand, att beloppet skulle jämkas ned till 30.000 kronor.

Men hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten och fastställer domen.

Enligt alkohollagen ska "särskild måttfullhet iakttas" vid reklam av alkoholhaltiga drycker som är riktade mot konsumenter. I princip betyder det att endast flaska eller burk, råvara samt varumärke får förekomma i annonserna.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.