Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Säg upp din reklambyrå”

Publicerad: 29 Mars 2012, 04:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Annonsörerna kan själva, med lite hjälp, utföra mycket av det jobbet man lägger ut på de traditionella reklambyråerna. Det menar reklamaren Zeke Tastas och forskaren Erik Modig, som nu startar föreläsningsserien ”Säg upp din reklambyrå (och gör jobbet själv)”.


- Det finns en massa annonsörer som inte behöver en reklambyrå för sina löpande taktiska behov och skulle kunna sköta bulken av sina kampanjer själva, säger Zeke Tastas till dagensmedia.se.

Erik Modig har studerat och undervisat om reklam och kommunikation i hela sitt liv – men aldrig jobbat på byrå. Zeke Tastas har å sin sida varit på byrå sedan han var 20 år, då han utan någon utbildning alls började som reklamtecknare.

Nu slår de två alltså sina påsar ihop och erbjuder annonsörer en endagsworkshop med namnet ”Säg upp din reklambyrå”. Den börjar med en teoretisk del om kommunikation.

- Många av de annonsörer jag träffar idag börjar i fel ände. De frågar om de ska göra en app när de egentligen borde fråga sig vad de kommunicerar och hur och mot vem. Vi vill att de ska kombinera det marknadstänk de redan har med kommunikationsförståelse, säger Erik Modig.

Menar ni att reklambyrån inte behövs längre?

- Nej, vi menar att alla annonsörer skulle kunna göra så mycket mer själva om de lärde sig att förstå och i vissa fall tillämpa reklambyråns arbete. Så reklambyrån är inte överflödig, den behövs bara inte hela tiden för alla annonsörer, säger Zeke Tastas.

Även om annonsörer och inhousebyråer förstår kommunikation och marknadsföring blir deras egenproducerade kampanjer ofta allt för stela och dåliga, menar duon. Därför kommer workshopen också omfatta själva hantverket.

- En medioker idé kan ibland bli helt magisk av ett fantastiskt utfört hantverk. Detta är marknadsavdelningarnas och inhousebyråernas största interna svaghet, att man saknar förståelse och respekt för att en idé väl utförd är nyckeln till framgång, säger Zeke Tastas.

Och allt det här kan de efter bara en dag med er?

– I sämsta fall får man ett bättre samarbete med sin reklambyrå, för det finns i dag en bristande förståelse mellan kund och byrå. I bästa fall klarar man sig själv.

Erik Modig fyller i:

- När jag är ute och träffar såväl byråer som marknadsavdelningar så märker jag att samarbetet mellan dessa till stor del präglas av brist på förståelse för varandras kompetens och behov. Snittlängden på ett samarbete mellan byrå och kund är oroväckande låg.

Många reklambyråer drar in stora summor på att ta fram kampanjer. Även Zeke Tastas byrå lever på att producera reklam, men han tycker inte att han skjuter sin egen affärsidé i foten.

– Nej, jag tror mer på snabba, smarta byråer som tillsammans med en inhousebyrå tar sig an utmaningarna än den stora kolossbyrån som måste födas med löpande kampanjproduktion.

Hur kommer reklambranschen reagera på det här budskapet?

- Personligen struntar jag blankt i vad andra reklamare på andra reklambyråer tycker. Jag arbetar inte för dem, jag tjänar mina uppdragsgivare och deras varumärken.

Om föreläsarna

Zeke Tastas är grundare av The Pistöl Agency.

Erik Modig är forskare på Handelshögskolan samt föreläsare på Stockholms Universitet

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.