Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Sabo lyfter bostadssituationen med hjälp av Clara Henry

Publicerad: 4 December 2015, 09:09
Uppdaterad: 9 December 2015, 10:02

Sabo vill gå från ord till bostad och tar hjälp av Clara Henry i ny kampanj.


Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Bransch- och intresseorganisationen Sabo, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, har samlat sociala medieröster om missnöjet kring dagens bostadssituation i sin senaste kampanj.

Youtube-profilen Clara Henry är med och stödjer initiativet genom filmen "Likheten mellan bostadsbristen och Zlatan", där hon berättar om sin egen bostadsresa som präglats av ständigt kringflyttande.

På sajten ordtillbostad.se får inlägg i sociala medier som rör bostadssituationen en central plats, i en interaktiv pappersstad där ett möte mellan folkets missnöje och allmännyttans lösningar äger rum.

– De allmännyttiga bostadsföretagen tar människors problem på allvar och jag är övertygad om att även landets politiker vill gå från ord till bostad. Förutom en vandring i pappersstaden, ger vi tips på hur fler prispressade bostäder kan byggas, säger Nina Rådström, chef för kommunikation- och affärsutveckling på Sabo, i ett pressmeddelande.

Sabo har tagit fram kampanjen i samarbete med Snask och Edelman Deportivo.

På kampanjsajten kan besökaren bland annat navigera sig i den digitaliserade pappersstaden genom en egentillverkad street view-funktion och själv delta med egna inlägg.

Staden är helt och hållet byggd i papper. Den är fem gånger fem meter och tog cirka sex veckor att färdigställa. Den digitala byrån Wolfmother CO har byggt street view-funktionen och var tekniskt ansvarig för fotograferingen.

Läs även:

Edelman Deportivo spöar Prime – vinner felst Spinnguld

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev